مقالات

مهمترین علل گرم نشدن آب پکیج چیست؟

علت گرم نشدن آب پکیج های ایران رادیاتور

پکیج یکی از تجهیزات گرمایشی است که تقریبا در همه ساختمان‌های مسکونی وجود دارد. این دستگاه‌ها علاوه بر تأمین آب گرم برای منزل، تأثیر قابل توجهی در عملکرد وسایلی مانند ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی دارند. پکیج همانند سایر دستگاه‌های سخت‌افزاری در معرض مشکلات مختلفی است. یکی از مهم‌ ترین مشکلاتی که ممکن است در این تجهیزات به وجود آید، عدم تولید آب گرم کافی است. این مورد از جمله مشکلاتی است که هر شخصی به راحتی می تواند تشخیصش دهد، کافیست شما هنگامی که میخواهید از آب گرم استفاده کنید با آب سرد مواجه شوید، به سرعت درمیابید که مشکلی در عملکرد پکیج به وجود آمده است. در این مواقع باید شرایط را بررسی کرد تا پی به علت گرم نشدن آب پکیج ببرید. خوشبختانه در بسیاری از موارد، این مشکلات به راحتی حل می شوند، کافیست تنها علت های کار نکردن پکیج گرمایشی را بدانید.

در این مقاله با چشمک همراه باشید تا درمورد علل و راه های برطرف کردن گرم نشدن آب پکیج اطلاعاتی کسب کنیم. ممکن است علل گرم نشدن پکیج در مدل های مختلف مانند پکیج ایران رادیاتور، شوفاژکار و غیره مشابه یا متفاوت باشد. اما در این مقاله سعی شده است این مبحث به گونه ای بیان شود که شما فارق از برند دستگاه بتوانید به بهترین روش برای رفع مشکل گرم نشدن آب پکیج بپردازیم.

خرید پکیج ایران رادیاتور

علت گرم نشدن آب پکیج چیست؟

ممکن است به دلایل مختلف آب توسط پکیج گرم نشود در حالی که در ظاهر پکیج شما روشن و کار می کند. در موارد مختلف برای هر برند، مشکل سرد بودن آب یا دیر گرم شدن آب دلایل متفاوتی دارد. درادامه به بررسی برخی از این موارد می پردازیم:

بسته بودن شیر و کم بودن فشار آب

گاهی اوقات، افراد ممکن است به اشتباه شیر پکیج را ببندند که باعث کاهش سطح آب می‌ شود. در فصل‌ های گرم سال که مصرف آب به حداکثر می‌ رسد، احتمال کاهش فشار آب وجود دارد. بنابراین، در هر دو حالت، توصیه می‌ شود که به طور کامل پکیج را بررسی کنید.

هواگیری ساده

بیشتر اوقات، افزاد به دنبال تعمیر قطعات مختلف در دستگاه ها هستند، و این درحالیست که می توان با یک روش ساده مانند هواگیری، مشکل گرم نشدن آب پکیج را رفع کرد. اگر هنگام کار کردن دستگاه، صدا و سر و صدای زیادی از لوله‌ های پکیج می‌ شنوید، احتمالاً هوا به داخل لوله وارد شده است. برای انجام هواگیری، کافیست پیچ موجود در پایین پکیج را باز کنید و منتظر شوید تا فشار به حدود 1.5 بار برسد. در این حالت، معمولاً مشکل گرم نشدن آب برطرف می‌شود.

رسوب گرفتگی پکیج

با گذشت زمان، آلاینده‌های موجود در آب ممکن است منجر به تشکیل رسوب شوند و در مبدل حرارتی پکیج جمع شوند. این موضوع باعث کاهش کارایی و انتقال حرارت در سیستم گرمایشی می‌شود. با تمیز کردن منظم پکیج، نرم کردن آب سخت با استفاده از سختی‌گیر پلی‌فسفات و رفع رسوبات با تولید دمای 80 درجه می‌توانید این مشکل را حل کنید. اما اگر رسوبات باعث زنگ زدگی پکیج شده باشند، نمی‌توان آن‌ها را حذف کرده و باید مبدل حرارتی پکیج را تعویض کنید.

همچنین، رسوب گرفتن در مبدل حرارتی ثانویه هم یکی دیگر از علل گرم نشدن آب پکیج است. بهتر است بصورت دوره‌ ای مبدل حرارتی را تمیز کرده یا تعویض کنید. در بیشتر موارد، شستشوی مبدل حرارتی با استفاده از آب و اسید می‌ تواند به بازگشت پکیج گرمایشی به حالت عادی کمک کند. با این حال، توصیه می‌ شود این کار را به متخصصان مربوطه بسپارید.

مبدل حرارتی

اگر آب داغ یا آب گرمی که به اندازه کافی گرم نیست در دسترس نباشد، احتمال وجود خرابی در مبدل حرارتی یا رسوب در داخل مبدل حرارتی آب گرم مصرفی پکیج وجود دارد. به همین دلیل، برای به دست آوردن عملکرد مناسب از پکیج خود، بهتر است با خدمات پس از فروش مجاز توسط تولید کننده پکیج برای سرویس یا تعمیر تماس بگیرید. این اقدام به شما کمک می‌ کند تا عملکرد بهینه را از پکیج خود تجربه کنید.

مشکل در ترموستات

یکی دیگر از عواملی که باعث گرم نشدن آب پکیج می شود، وجود مشکل درعملکرد ترموستات و کنترلر است. ترموستات یکی از مهم ترین قطعات موجود در پکیج می باشد که وظیفه کنترل دما را دارد و درصورتی که خراب شود، به احتمال زیاد پکیج شما در گرم کردن آب با مشکل مواحه می شود و احتمالا نیاز به تعویض آن است.

آیکون مقاله

بیشتر بخوانید

قطعات پکیج

وجود مشکل در شیر سه طرفه موتوری

قبل از هر چیز، باید توجه داشت که پکیج تک مبدل شامل شیر سه طرفه موتوری نمی‌باشد. در پکیج دو مبدل، اگر شیر سه طرفه معیوب باشد و به درستی باز و بسته نشود، حتی اگر مشعل هم شعله بگیرد، به دلیل ورود ناکافی آب به مبدل ثانویه، آب پکیج گرم نمی‌شود و این می‌تواند عامل گرم نشدن آب پکیج باشد.

برای تشخیص خرابی شیر سه طرفه موتوری، راه‌ حلی وجود دارد. ابتدا، از وجود برق 220 ولت AC برای شیر سه طرفه موتوری اطمینان حاصل کنید. سپس پکیج را در حالت زمستانی قرار داده و محرک شیر موتوری را باز کنید و آب گرم را فعال کنید. مطمئن شوید که زبانه‌ های آن به درستی حرکت می‌ کنند. در صورت لزوم، شیر را باز کنید و آن را تمیز کنید تا رسوبات آن برطرف شود. به علت قرار گرفتن شیر سه طرفه موتوری در مدار آب داغ گرمایش، استفاده از نوع پلاستیکی آن به جای نوع برنجی توصیه می‌شود. با وجود استحکام کمتر، پلاستیکی بودن آن به دلیل کاهش رسوب‌ گیری، انتخاب بهتری است.

تنظیم بودن درجه پکیج روی کم یا نرسیدن سوخت به آن

در صورتی که پکیج گرمایشی شما از نوع گازسوز باشد، ممکن است با مشکل نشتی در خط سوخت دستگاه مواجه شوید. اگر این مسئله رخ داده باشد، ممکن است بوی تخم مرغ فاسد را در اطراف پکیج گرمایشی حس کنید. باید توجه داشت که شما نمی‌توانید به تنهایی این مشکل را برطرف کنید، بنابراین بهتر است آن را به تکنسین کاران مربوطه تماس بگیرید. این اقدام به شما کمک می‌کند تا مسئله را به درستی حل کرده و از عملکرد صحیح پکیج گرمایشی خود لذت ببرید.

مشکل مربوط به اتصالات و لوله‌کشی

مشکلات مربوط به اتصالات و لوله‌ کشی می‌ تواند یکی از عوامل اصلی در کاهش کارایی و عدم گرم شدن آب در سیستم‌ های پکیج باشد. نشتی‌ ها و ترک‌ ها در اتصالات و لوله‌ کشی باعث افت فشار آب و کاهش حجم آب در سیستم می‌ شود که می‌ تواند تأثیر زیادی بر عملکرد سیستم گرمایشی داشته باشد. برای رفع این مشکلات، نصب اتصالات و لوله‌ کشی با دقت و استفاده از مواد با کیفیت و مناسب می‌ تواند از بروز نشتی‌ ها جلوگیری کند. همچنین، برنامه‌ریزی منظم برای تعمیرات و تعویض قطعات خراب و ساییده‌ شده نیز می‌ تواند از کاهش کارایی و افت فشار در سیستم جلوگیری کند و باعث گرم شدن موثرتر آب در پکیج گرمایشی شود.

عدم تعمیرات و نگهداری منظم

عدم تعمیرات و نگهداری منظم یکی از عوامل اصلی و حیاتی در کاهش کارایی سیستم‌ های گرمایشی است. اگر سیستم‌ ها به درستی تعمیر و نگهداری نشوند، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شوند که در نهایت منجر به عدم تأمین آب گرمایشی می‌ شود. تعمیرات منظم و به موقع سیستم‌ های گرمایشی، از جمله بخاری، پمپ، ترموستات و سیستم‌ های کنترلی، از خرابی‌ های ناگهانی جلوگیری می‌ کند و باعث حفظ کارکرد صحیح آن‌ ها می‌ شود. به مرور زمان، بعضی از قطعات در سیستم‌ های گرمایشی ممکن است ساییده شوند یا کارایی کمتری داشته باشند. تعویض به موقع این قطعات باعث بهبود عملکرد سیستم و کاهش مصرف انرژی می‌شود. همچنین، تمیز نگه‌ داشتن لوله‌ ها، فیلترها و سایر اجزاء سیستم‌ های گرمایشی، از جمله رادیاتورها، از انسداد و افت فشار جلوگیری می‌ کند و در نتیجه، عملکرد بهتری را تضمین می‌ کند.

اهمیت تعمیرات و نگهداری منظم در حفظ عملکرد بهینه و کارایی سیستم‌ های گرمایشی بسیار حائز اهمیت است و عدم رعایت این نکته می‌ تواند باعث کاهش کارایی و عملکرد نامناسب آن‌ ها شود، که در نتیجه آب گرمایشی به درستی تأمین نخواهد شد.

کلام آخر

حفظ عملکرد درست پکیج برای مدت طولانی نیازمند سرویس های دوره ای است، برای نگهداری از سیستم گرمایشی خود، اقدامات لازم را صورت دهید. با این حال، بهترین راه برای داشتن تجربه بهتر از این سیستم، خرید پکیج اصلی و اوریجینال است تا مشکلات آینده را به حداقل ممکن برسانید. اگر به دنبال خرید یک پکیج گرمایشی معتبر و برند هستید، بهترین راه این است که به سایت فروشگاه اینترنتی چشمک مراجعه کنید. در اینجا شما میتوانید پکیج هایی از برندهای معتبر مانند ایران رادیاتور و شوفاژکار و … را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید