مقالات

پکیج چگالشی و مزایای استفاده از آن

پکیج چگالشی چیست

پس از معرفی پکیج ها به عنوان نسل جدیدی از سیستم های گرمایشی، پیشرفت در این زمینه هیچگاه متوقف نشد و متخصصان در این حوزه همواره به فکر تقویت پکیج ها و طراحی پکیج هایی پیشرفته تر با مزایایی نسبت به مدل های قبلی بودند. در این راستا، پکیج چگالشی به عنوان برگ برنده و جهشی در حوزه سیستم های گرمایشی شناخته می‌شود که شاید در ظاهر و نتیجه کار تغییرات زیادی نسبت به مدل های قبلی نداشته باشند اما بازدهی بالای پکیج های چگالشی و به حداقل رساندن آسیب های زیست محیطی، پکیج چگالشی را به تحولی عظیم در حوزه سیستم های گرمایشی تبدیل کرده است. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق مزایایی که این پکیج ها با خود به همراه دارند، تغییر ساختار این پکیج ها نسبت به مدل های قبلی و کاربرد آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا اثراتی که پکیج های چگالشی در زندگی شما و محیط زیست خواهند داشت را بررسی کنیم.

پکیج چگالشی چیست؟‌

پکیج چگالشی (condensing boiler) نوعی از پکیج ها هستند که با استفاده کامل از گرمای ایجاد شده توسط شعله ها برای گرم کردن آب عبوری و همچنین آب سرد ورودی، به بالا بردن راندمان پکیج کمک خواهد کرد. همچنین همراه با ورود گاز به مشعل مقدار زیادی هوا نیز وارد مشعل و در نتیجه چرخه خواهد شد؛ رطوبت و آب موجود در این هوا با گرما گرفتن از شعله ها به بخار تبدیل شده و همانطور که گفته شد از گرمای آن به صورت کامل در گرم کردن آب موجود در رادیاتورها استفاده می‌شود و سپس در پکیج های چگالشی وارد مبدل ثانویه پکیج می‌شود مرحله ای که در دیگر پکیج ها شاهد آن نیستیم. در این مرحله نه تنها گرمای باقی مانده در بخار ایجاد شده به آب سرد ورودی منتقل شده و باعث استفاده از تمام ظرفیت آن می‌شود بلکه بخارآب موجود بعد از میعان از سیستم خارج می‌شود. باید توجه داشته باشید که این آب به دلیل همراه بودن با گازهای دیگر قابلیت استفاده نخواهد داشت و به همین دلیل نمی‌توان از آن برای ورود دوباره به چرخه استفاده کرد زیرا ممکن است به لوله ها و افراد آسیب برساند.

خرید پکیج ایران رادیاتور

تفاوت های‌ پکیج چگالشی و غیر چگالشی

مهم ترین تفاوت پکیج های چگالشی و غیرچگالشی در بازدهی آنهاست؛ بدین صورت که گرما در پکیج های غیرچگالشی پس از انتقال در یک مرحله به رادیاتور ها و آب، از طریق دودکش خارج می‌شود اما در پکیج چگالشی این گرما به مبدل ثانویه منتقل شده و تا مرحله کندانس (تبدیل بخار آب به آب مایع) و خروج آب از زهکش ها، از گرمای آن استفاده می‌شود. اضافه شدن این مراحل بازدهی پکیج های چگالشی را تا 90 درصد افزایش داده است در حالی که در پکیج های غیرچگالشی بازدهی نهایتا به 70-80 درصد می‌رسید.

همچنین روند طولانی گرفتن گرما از بخار قبل از خروج از دودکش باعث شده است گرمای خروجی از دودکش به طرز محسوسی کاهش یابد. این دما در پکیج های غیر چگالشی به بیش از 200 درجه سانتیگراد نیز می‌رسند اما در پکیج های چگالشی با بهره وری بیشتر از گرمای تولیدی، دمای خروجی تا حدود 55 درجه سانتیگراد نیز کاهش می‌یابد. این اختلاف دما طبیعتا جنس لوله دودکش را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و لزومی بر استفاده از آلومینیوم در لوله دودکش پکیج چگالشی وجود ندارد و در دودکش ها از pps (پلی  پروپیلن سولفن) استفاده می‌شود.

تفاوت پکیج چگالشی و غیر چگالشی

آیا پکیج چگالشی و پکیج های ترکیبی یکی هستند؟

اگر چه نام این دو نوع پکیج گاها به یک معنی و جای یکدیگر به کار می‌روند اما در واقع متفاوت هستند. پکیج های ترکیبی (combination boiler)، که به صورت خلاصه combi boiler نیز نامیده می‌شوند، امروزه همگی پکیج های چگالشی نیز هستند اما تمامی پکیج های چگالشی را نمی‌توان پکیج های ترکیبی نیز دانست. در پکیج های ترکیبی نیاز به مخزن وجود ندارد و بلافاصله پس از باز شدن شیر آب پکیج به گرم کردن آب مصرفی می‌پردازد. این پکیج ها در اندازه های کوچک تری موجود هستند و از نظر قدرت برای منازل و ساختمان های کوچک بسیار کاربردی هستند اما در ساختمان های بزرگ و یا استفاده همزمان و زیاد آب چندان مناسب نیستند و برای مثال ممکن است از این پکیج ها نتوان برای گرم کردن آب موردنیاز دو حمام به صورت همزمان استفاده کرد.

علاوه بر پکیج های چگالشی ترکیبی که با آنها آشنا شدیم، پکیج هایی چگالشی هکراه با مخزن و برای ساختمان های بزرگ و یا مصرف زیاد طراحی شده اند که به آن ها پکیج چگالشی سیستمی یا مخزن باز گفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر با انواع این پکیج ها و یا خرید، به صفحه پکیج ایران رادیاتور مراجعه کنید.

مزایای پکیج چگالشی چیست

بازدهی بالا: بازدهی 90 درصدی پکیج های چگالشی، مهم ترین عاملی است که منجر به طراحی و استقبال بی‌نظیر از این مدل از پکیج ها شده است.
سازگاری با محیط زیست: بازدهی بالای این پکیج ها باعث شده است تا میزان کربن ساخته شده توسط آنها کاهش یابد و ضرر این پکیج ها را برای محیط زیست کمتر کند.
هزینه کمتر: بازدهی بالای پکیج های چگالشی، هزینه شما در قبض های پرداختی را نیز کاهش می‌دهد و صرفه اقتصادی بالایی برای شما به همراه خواهد داشت.
فضای کمتر: فضایی که این پکیج ها اشغال می‌کنند کمتر هستند به طوریکه با قرار دادن آنها در گوشه ای از منزل و یا داخل کابینت ها به راحتی می‌توانید زیبایی خانه خود را حفظ کنید.
تنظیم دمای اتوماتیک: پکیج های چگالشی می‌توانند با استفاده از ترموستات دمای هوا را اندازه گیری کنند و دمای مورد نیاز شما را با توجه به دمای هوا تغییر دهند. همچنین این تنظیمات از راه دور و به صورت بی‌سیم قابل دسترسی خواهد بود.

مزایای پکیج چگالشی

پکیج های چگالشی ایمن هستند؟

استانداردهای تنظیم شده برای پکیج های چگالشی و طبعیت از این استاندارد ها توسط شرکت های سازنده این پکیج ها را به یکی از ایمن ترین پکیج ها تبدیل کرده است و این پکیج ها به طور کامل عایق بندی شده اند تا گازهای سمی خروجی از دودکش و آب خروجی سمی از پکیج به هیچ وجه با افراد داخل ساختمان برخوردی نداشته باشد. بنابراین حتی به دلیل استانداردهای به روزتری که برای این پکیج ها در نظر گرفته شده حتی می‌توان این پکیج ها را ایمن تر از سایر پکیج ها دانست.

جمع بندی

پکیج های چگالشی به منظور افزایش بازدهی پکیج های اولیه طراحی و ساخته شده اند و استفاده از مبدل ثانویه علاوه بر مبدل اولیه، استفاده از تمام ظرفیت گرمای تولید شده توسط شعله، تراکم و چگالش در این پکیج ها و موارد دیگر گفته شده باعث کاهش مصرف انرژی و سازگاری بیشتر با محیط زیست نیز می‌شود. با این وجود اگربا وجود مطالعه مقالات مرتبط، به بهترین پاسخ برای انتخاب پکیج مناسب برای ساختمان و منزل خود نرسیده اید کارشناسان فروشگاه تاسیسات چشمک آماده پاسخ به سوالات شما هستند. همچنین فروشگاه تاسیسات چشمک انواع پکیج ها را در بهترین برندها و با خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر در اختیار شما قرار داده تا با خیالی آسوده بهترین انتخاب و خریدی مطمئن داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید