مقالات

رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی چیست

در این عصر پیشرفته و مدرن، به دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی داده می شود و این حتی در انتخاب سیستم های گرمایشی و سرمایشی نیز اثر گذاشته و باعث خلق ایده های جدید و توجه ویژه در این حوزه شده است. تاکنون نام رادیاتور قرنیزی به گوشتان خورده و یا چیزی درباره آن شنیده اید؟ در شرف بازسازی منزلتان هستید و به دنبال راهی برای تغییر به صرفه سیستم گرمایشی منزلتان می گردید؟ به این فکر کرده اید بدون اینکه تغییری در ظاهر دکوراسیون منزل و یا محل کارتان ایجاد کنید، از یک سیستم گرمایشی مناسب استفاده کرده و گرمای مطبوعی در خانه داشته باشید؟ راه حل شما در فناوری جدید و به روز دنیا است.

رادیاتور قرنیزی، به روزترین و مدرن ترین سیستم گرمایشی است که در این مقاله از چشمک قصد داریم بررسی کاملی از آن داشته باشیم. با ما همراه باشید تا مزایا و معایب، انواع و سیستم سازوکار آن بپردازیم.

رادیاتور قرنیزی چیست؟

رادیاتور قرنیزی، به عنوان یک نسل جدید از رادیاتورها و سیستم‌های گرمایشی، علاوه بر بهره‌وری و بازدهی بالا، از ظاهر زیبا نیز برخوردار است و توانایی تامین نیازهای انسان‌ها در این زمینه را به خوبی دارد. همانطور که از نامش مشخص است، قرنیزی است که مجهز به سیستم گرمایشی است و همانند رادیاتورهای معمولی توانایی انتقال حرارت و گرمایش را دارد. در مورد طراحی بدنه ی این رادیاتورها باید بگوییم، که از مس و آلومینیوم طراحی و تولید شده اند، و قابلیت استفاده در مکان های مختلف مانند زیر پنجره، گوشه های خانه، اتاق و به خصوص فضاهای بسیار کوچک را دارد.

آلومینیومی که برای طراحی به کار گرفته می شود، این امکان را برای رادیاتور فراهم می کند، تا بتواند گرما را به خوبی منتقل کند. هم چنین به دستگاه کمک می کند، تا بتواند در برابر آسیب های مختلف از دستگاه محافظت کند.

خرید رادیاتور ایران رادیاتور

سیستم سازوکار رادیاتور قرنیزی

رادیاتورهای قرنیزی به طور کلی در اطراف دیوارهای ساختمان نصب می‌شوند. عملکرد این سیستم‌ها به این صورت است که آب گرم از موتورخانه یا پکیج به لوله‌های رادیاتور قرنیزی می‌رسد و گرما از سطح رادیاتور به محیط انتقال می‌یابد، در نتیجه محیط و فضای مورد نظر گرم می‌شود. رادیاتور قرنیزی از مزایایی مانند سادگی نصب و گرمایش یکنواخت از کف و چندین مزیت دیگر به صورت یکجا برخوردار است که برای بسیاری از افراد جذاب است.

ساز و کار رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی، با استفاده دو منظوره از فضای قرنیز به عنوان سیستم گرمایشی و اضافه کردن ویژگی قرنیز، تنوع بیشتری در رنگ بندی و حتی طراحی شکل و فرم ظاهری ارائه داده است. این امکانات و شرایط جذاب برای مهندسان معمار، طراحان و مجریان دکوراسیون داخلی فراهم کرده است. سیستم گرمایشی رادیاتور قرنیزی از ساده‌ ترین عملکرد، یعنی انتقال حرارت، استفاده می‌کند و هیچ پیچیدگی خاصی در عملکرد آن وجود ندارد. همچنین، با توجه به راندمان بالای آن، این سیستم قابلیت استفاده با کمترین تجهیزات و امکانات را فراهم می‌کند.

انواع رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی سیستمی ساده و کارآمد است که به عنوان جایگزینی برای قرنیزهای معمول در ساختمان‌های مسکونی، اداری و حتی تجاری استفاده می‌شود. این سیستم با ظاهر و ابعادی مشابه قرنیزهای معمول، به علاوه قابلیت ارائه خدمات گرمایشی، به قرنیز اضافه می‌شود. رادیاتور قرنیزی به راحتی قابل نصب و استفاده است و توانایی تأمین گرمایش مناسب را دارد. رادیاتورهای قرنیزی در دو نوع الکترونیکی و هیدرونیکی ساخته می شوند. در ادامه به بررسی هر دو نوع رادیاتورهای قرنیزی می پردازیم:

رادیاتور قرنیزی الکترونیک (برقی)

رادیاتور قرنیزی الکترونیکی یا برقی یکی از نمونه‌ های رادیاتور قرنیزی است. رادیاتورهای الکترونیکی سریع‌ تر گرم می‌شوند و بدون نیاز به مخزن، بویلر یا سیستم مرکزی عمل می‌ کنند؛ این رادیاتورها قابلیت اتصال به پنل برق اصلی خانه را دارند و از آنجا انرژی مورد نیاز خود را تأمین می‌ کنند. نصب برخی از مدل‌ های آنها بسیار آسان است و می‌ توانند با دو شاخه به برق متصل شوند. عملکرد این رادیاتورها به این شکل است: زمانی که ترموستات رادیاتور قرنیزی الکترونیکی روشن می‌ شود، هوای سرد نزدیک زمین به داخل سیستم جذب می‌ شود و از کنار پره‌ های فلزی که دارای کابل مخصوصی هستند عبور می‌ کند.

رادیاتور قرنیزی آلومینیومی

این هوا با عبور از کنار پره‌ ها گرم می‌ شود و سپس هوای گرم به محیط دما داده می‌ شود. برخی از مدل‌ ها دارای ترموستات جداگانه‌ای هستند که در جلوی پنل قرار می‌ گیرند، و در برخی دیگر، ترموستات بر روی دیوار نصب می‌ شود. ترموستات رادیاتور قرنیزی الکترونیکی نیز دارای دو نوع است؛ یک نوع آن در جلوی پنل قرار می‌ گیرد و نوع دیگر ترموستات روی دیوار نصب می‌ شود.

رادیاتور قرنیزی هیدرونیک

رادیاتورهای قرنیزی هیدرونیک با استفاده از یک شبکه لوله‌ های مسی، آب گرم را در خانه جابجا می‌ کنند تا محیط را گرم کنند. سیستم مسیر طولانی لوله‌ ها در این رادیاتورها، گرمای آب را به طور اثربخشی به اطراف منتقل می‌ کند. پره‌ های مسی که به شبکه متصل هستند، در انتقال گرمای آب نقش مهمی دارند. زمانی که آب گرم در لوله‌ ها عبور می‌ کند، پره‌ های مسی نیز گرم می‌ شوند و اطراف آنها را گرم می‌ کنند. همچنین، هوای سرد نزدیک زمین نیز وارد سیستم می‌ شود و توسط پره‌ ها گرم می‌ شود. این جریان هوا و آب ادامه پیدا می‌ کند تا دمای محیط به سطح مطلوب رسیده و فضای دلخواه را گرم کند.

رادیاتور قرنیزی هیدرونیکی

تمام این عناصر در رادیاتور قرنیزی هیدرونیک به هم ترکیب شده‌ اند تا عملکرد بهینه‌ تری در انتقال گرما داشته باشند. با استفاده از این تکنولوژی پیشرفته، رادیاتورهای قرنیزی هیدرونیک قادرند تا گرمای مورد نیاز خانه را به صورت موثر و همگن تأمین کنند، و در نتیجه، به صرفه‌ ترین و بهترین راه حل برای سیستم‌ های گرمایشی خانه باشند.

مزایا و معایب رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی، به عنوان یک محصول جدید در صنعت تاسیسات، با قابلیت‌ها، شکل ظاهری، بازده بالا و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، به سرعت توانسته است توجه دست‌ اندرکاران صنعت ساختمان و همچنین مصرف‌کنندگان را جلب کند. هر یک از سیستم‌های گرمایشی معمول از قبیل رادیاتور، گرمایش از کف، فن کوئل، هواساز، داکت اسپلیت، اسپلیت یونیت‌ها و غیره دارای مزایا و معایبی هستند. اما سیستم گرمایشی رادیاتور قرنیزی توانسته است بسیاری از مزایای این سیستم‌ها را در خود گنجانده و معایب آن‌ها را نیز برطرف کند. در ادامه به بررسی برخی از مزایا و معایب رادیاتور قرنیزی می پردازیم:

مزایای رادیاتور قرنیزی

رادیاتورهای قرنیزی، به عنوان جایگزینی مناسب برای سیستم‌ های گرمایشی معمول مانند داکت اسپلیت ها، فن کویل ها و رادیاتورهای معمولی توصیه می‌شوند. این نوع رادیاتورها دارای مزایای بسیاری هستند که به این دلیل می‌ توانند در ساختمان‌ های اداری، تجاری و مسکونی استفاده شوند. از جمله مزایای رادیاتورهای قرنیزی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • یکی از مهم‌ ترین مزیت‌ های رادیاتورهای قرنیزی، اشغال فضای کمی است. این رادیاتورها در حاشیه پایینی دیوارها نصب می‌ شوند و به دلیل باریک بودن، فضای اتاق را به طور عملی تحت تأثیر قرار نمی‌ دهند. این ویژگی آنها را برای منازل و اتاق‌ های کوچک یا دفاتر کاری که جای کافی برای نصب رادیاتورهای معمولی ندارند، بسیار مناسب می‌ سازد.
  • مزیت دیگر رادیاتورهای قرنیزی، توزیع یکنواخت گرما در اتاق است. این رادیاتورها توانسته‌ اند در انتشار گرما به صورت متعادل موفق‌ تر باشند نسبت به رادیاتورهای معمولی و گرمای یکنواختی را در سراسر اتاق فراهم کنند.
  • بی‌صدا بودن و عدم ایجاد دود از دیگر مزایای رادیاتورهای قرنیزی است. این رادیاتورها با وجود کارآیی بالا، بدون صدا کار می‌ کنند و دیوارهای اطراف را سیاه نمی‌ کنند.
  • ظاهر زیبا و سازگاری با انواع دکوراسیون داخلی، مزیت دیگری است که رادیاتورهای قرنیزی همانند رادیاتورهای شیشه ای دارا هستند. آنها شکلی زیبا و مدرن به خانه یا اتاق شما می‌ بخشند و با نصب آنها نیازی به رادیاتورهای فلزی بزرگ و لوله‌ های متصل به آنها در داخل اتاق‌ ها ندارید.
آیکون مقاله

بیشتر بخوانید

رادیاتور شیشه ای

  • استفاده از رادیاتورهای قرنیزی همچنین باعث کاهش هزینه‌ های مربوط به لوله‌کشی‌ های اولیه می‌ شود و نیازی به قرنیزکاری ندارد.
  • یک مزیت مهم دیگر رادیاتورهای قرنیزی ایمنی بیشتر آنها نسبت به رادیاتورهای معمولی است. رادیاتورهای معمولی با لبه‌های تیز می‌تواند اصابتی برای کودکان یا حیوانات خانگی ایجاد کنند، اما رادیاتورهای قرنیزی با طراحی خاص و بدون لبه‌ های تیز عارضه‌ ای برای ایمنی ندارند.

در کل، رادیاتورهای قرنیزی به عنوان یک گزینه مطلوب برای گرمایش اتاق‌ ها با فضای محدود و نیاز به طراحی زیبا و هماهنگ با دکوراسیون داخلی محسوب می‌ شوند. با این حال، قبل از خرید و نصب رادیاتورهای قرنیزی، مهم است که با یک تکنسین حرفه‌ ای یا متخصص گرمایش مشورت کنید تا بهترین گزینه را برای نیازهای خاص خود انتخاب کنید و برای نصب صحیح آنها در اتاق‌ های خود اطمینان حاصل کنید.

آلومینیوم قرنیزی در طرح و رنگ متفاوت

معایب رادیاتور قرنیزی

رادیاتورهای قرنیزی، علاوه بر مزایایی که دارند، برخی معایب نیز دارند. در ادامه به بررسی این معایب می‌ پردازیم:

  1. زنگ زدن و نیاز به تمیزکاری: برخی رادیاتورهای قرنیزی از فلزاتی مانند مس و آلومینیوم ساخته می‌ شوند که ممکن است در طول زمان زنگ بزنند. همچنین، به دلیل قرار گرفتن در داخل محفظه، لازم است که به طور دوره‌ ای روکش رادیاتور باز شده و گرد و غبار یا زنگ زدگی پره‌ ها و روکش پاک شوند.
  2. هزینه مصرف برق: برخی رادیاتورهای قرنیزی برقی هستند و این به معنای افزایش هزینه مصرف برق شما است. این نوع رادیاتورها برای محیط‌ های کوچک و مناطقی با زمستان‌ های نسبتاً ملایم مناسب هستند.
  3. محدودیت در چیدمان فضا: رادیاتورهای قرنیزی باعث محدودیت در چیدمان لوازم خانه می‌شوند. زیرا آنها در حاشیه دیوار نصب می‌شوند و نیاز به فضای خالی در اطراف آنها است تا بتوانند به درستی گرما را منتشر کنند. قرار دادن کمدهای بزرگ یا مبلمان در مقابل آنها می‌تواند کارآیی سیستم گرمایشی قرنیزی را کاهش دهد. همچنین، برخی از وسایل مانند تلویزیون و لوازم الکترونیکی دیگر ممکن است در اثر حرارت مداوم آسیب ببینند و باید نزدیک به دیوار قرار داده نشوند.
  4. مشکل هواگیری: در رادیاتورهای قرنیزی هیدرونیک، ممکن است هوا در داخل لوله‌ها تجمع پیدا کند که باعث مختل شدن عملکرد رادیاتورها می‌شود. البته این مشکل با هواگیری لوله‌ها قابل حل است.
  5. زمان گرم شدن و خنک شدن: رادیاتورهای هیدرونیک قرنیزی معمولاً زمان بیشتری نسبت به رادیاتورهای برقی برای گرم شدن می‌طلبند، اما در عوض، زمان بیشتری نیز طول می‌کشد تا گرمای آب از دست برود.
مزایا و معایب رادیاتور قرنیزی

با توجه به این معایب، قبل از تصمیم‌ گیری برای استفاده از رادیاتورهای قرنیزی، می‌ توانید نیازها و شرایط خاص خود را در نظر بگیرید و با مشاوره از متخصصین مربوطه، تصمیم درستی بگیرید. همچنین، بهتر است قبل از خرید و نصب رادیاتورهای قرنیزی، بازاریابی کنید و نظرات و تجربیات افرادی که از این نوع رادیاتور استفاده کرده‌اند را بشنوید.

راهنمای خرید رادیاتور

شما مشتریان عزیز می توانید برای دریافت مشاوره و یا خرید محصول موردنیازتان به سایت فروشگاه اینترنتی چشمک مراجعه نمایید. با ورود به وبسایت چشمک، شما می‌توانید از تنوع انواع سیستم های گرمایشی تحت برندهای معتبر، مانند پکیج ایران رادیاتور، رادیاتور ایران رادیاتور، پمپ گراندفوس و … بهره‌ برده و محصولی که به ویژگی‌های مطلوب شما می‌ تواند پاسخگو باشد را انتخاب نمایید. همچنین، با استفاده از سیستم مطمئن خرید چشمک، می‌توانید با اطمینان خاطر محصول موردنظر خود را سفارش داده و به آسانی درب محل مدنظرتان تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید