مقالات

قطعات پکیج

قطعات و اجزای پکیج دیواری

در مقاله پکیج چیست به طور کامل با پکیج ها، وظایف و کاربردشان و برتری هایی که نسبت به موتورخانه ها داشتند صحبت کردیم. در ادامه این مقاله، قطعات و اجزای پکیج ها را بررسی خواهیم کرد و وظایفی که هر بخش و هر قطعه بر عهده دارد را شرح خواهیم داد.

قطعه شناسی پکیج چه ضرورتی دارد؟

اگر قصد تشخیص و تعمیر ایرادات به وجود آمده در پکیج را دارید آشنایی با قطعات و اجزای پکیج دیواری مطمئنا اولین قدم در این راستاست. اما اگر صرفا به عنوان مصرف کننده پکیج ها قصد آشنایی با کاربرد کلی قطعات پکیج برای استفاده بهتر از آن را دارید، آشنایی با وظایف بخش ها و دسته بندی های قطعات پکیج برای شما کافیست و نیازی به جزئیات بیش از حد نیست.

اجزا و قطعات پکیج

بخش های مختلف پکیج

وظایف کلی قطعات در پکیج ها را می‌توان در چند بخش تقسیم کرد و با توجه به این دسته بندی وظایف، اجزای پکیج ها را در 4 بخش تقسیم کرد:

  1. برد الکترونیک
  2. حسگرها 
  3. قطعات مربوط به اجرای فرمان 
  4. قطعات مکانیکی
خرید پکیج ایران رادیاتور

کاربرد برد الکترونیک در پکیج

بردهای الکترونیکی در پکیج ها در اصل حکم مغز دستگاه را دارند و تمامی گزارشات حسگرها به این بردها ختم می‌شوند و برد الکترونیک بعد از تجزیه و تحلیل داده ها دستورات لازم را به قطعات مربوطه می‌دهند. به عبارت دیگر برد الکترونیکی به عنوان یک پل ارتباطی بین تراشه های الکترونیکی پکیج ها و قطعات مکانیکی پکیج عمل می‌کند. بردهای الکترونیکی دارای دو قسمت هستند، یک قسمت برای کنترل و قسمتی برای نمایشگر. قطعات مختلفی بر روی این بردها وجود دارند مانند:

  • فیوز
  • رله 
  • ترانس تغذیه
  • آی سی 
  • آی سی رگولاتور
برد الکترونیک در پکیج دیواری

حسگرها در پکیج

سنجیدن وضعیت دستگاه درعناصرمختلف و اعلام وضعیت دستگاه به برد کنترل از وظایف حسگرهای پکیج است. حسگرهای موجود در پکیج عبارتند از:

  • سنسور های حرارتی (NTC)
  • ترموستات حد 
  • ترموستات دود
  • همچنین ترموستات اتاقی
  • پرشر سوئیچ هوا و پرشر سوئیچ آب
  • فلوسویچ و فلورگلاتور و یا فلومتر

کاربرد قطعات مجری فرمان در قطعات پکیج دیواری

همانطور که از اسم ین دسته مشخص است، قطعات و اجزای پکیج که جزئی از این دسته باشند، وظیفه اجرای فرمان و دستورات را دارند. این قطعات، دستورات لازم را از برد کنترل دریافت می‌کنند و بهترین عکس العمل نسبت به وقایع را نشان می‌دهند. قطعات پکیج که برای اجرای دستورات در پکیج هستند:

  • شیر کنترل گاز
  • فن تخلیه دود
  • پمپ سیرکولاسیون
  • شیر موتوری

قطعات مکانیکی و وظایف آنها

برخی از قطعات پکیج، بدون نیاز به دستور گرفتن از برد الکترونیک یک کار مشخص را انجام می‌دهند. وظایف این قطعات از قبل مشخص شده و با شرایط مختلف تغییر نخواهد کرد بنابراین نیازی به بررسی و فرمان برد الکترونیک ندارند. برخی از قطعات مکانیکی عبارتند از:

  • منبع انبساط
  • برنر شعله
  • مبدل حرارتی
  • بلوک های چپ و راست پکیج دیواری
  • هود و محفظه احتراق

قطعات و اجزای پکیج

تا اینجا با دسته بندی قطعات پکیج بر اساس وظایف آنها آشنا شدید. حال برای آشنایی بیشتر با این موضوع بهتر است سراغ شرح وظایف قطعات پکیج در دسته بندی های مختلف برویم:

سنسور های حرارتی (NTC)

سنسورهای حرارتی وظیفه اندازه گیری دمای لوله مبدل حرارتی را دارند. اگر سنسورهای حرارتی دمای لوله ها را بالاتر از حد معمول تشخیص دهند، شعله دستگاه باید خاموش شود تا از حوادث ناگوار مانند آتش سوزی جلوگیری شود.

مبدل حرارتی

حرارت موردنیاز برای گرم کردن آب مصرفی توسط شعله تامین می‌شود و انتقال این حرارت در محفظه ای به نام مبدل حرارتی انجام می‌شود. چند ردیف لوله مسی (به دلیل رسانایی حرارتی بالای مس) به صورت مارپیچ دراین محفظه ها وجود دارد که آب داخل این لوله ها حرارت را جذب می‌کنند و این آب صرف فعالیت های گرمایشی می‌شوند و آب مصرفی نیز حرارت مورد نیاز را از این آب دریافت می‌کند. پس آب گرمایشی حرارت را به صورت مستقیم و آب مصرفی به صورت غیر مستقیم حرارت شعله را دریافت می‌کند.

آیکون مقاله

بیشتر بخوانید

مبدل پکیج چیست؟

مبدل ثانویه

یکی از قطعات های دومبدل، مبدل ثانویه است. در پکیج دومبدل آب مصرفی و گرمایشی در مبدل های جداگانه گرم می‌شوند.

اعضای پکیج دومبدل وپکیج تک مبدل

پمپ سیرکولاتور

همواره وظیفه پمپ ها، به حرکت درآوردن آب در یک چرخه یا سیکل بسته و انتقال آب گرم شده به مقصد و بازگرداندن آب خنک شده (استفاده شده در مقصد) و بازگشت به روند حرارت دهی در پکیج است.
پمپ سیرکولاتور به عنوان یکی از اجزای پکیج تک مبدله، تنها در انتقال آب در حالت گرمایشی کاربرد دارد و در انتقال آب مصرفی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اما در پکیج های دو مبدله پمپ سیرکولاتور در دوحالت مصرفی و گرمایشی مورد استفاده است. برای آشنایی بیشتر با تفاوت های پکیج های تک مبدل و دومبدله می‌توانید مقاله “تفاوت پکیج تک مبدل با دومبدل” را مطالعه کنید.

 ترموستات دود

بر اثر سوختن برای تولید حرارت در پکیج، گازهایی تولید می‌شوند که باید از محفظه پکیج خارج شوند تا به قطعات آسیب نرسانند و یا باعث آتش سوزی نشوند. ترموستات دود به همین منظور در پکیج های دیواری در بالای کلاهک تعدیل تعبیه می‌شود تا در صورتی که کلاهک تعدیل به دلیل حجم بالای گاز گرم شد، ترموستات دود با احساس گرما و گزارش به برد، فرمان خاموشی را ارسال کند.

ایرونت (Air vent) هواگیری در قطعات پکیج دیواری

ایرونت یا شیرهواگیری در بالاترین نقطه پمپ واقع شده و به منظور تخلیه هوا در پکیج ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اهمیت ایرونت آنجایی مشخص می‌شود که بدانید وجود هوا در اطراف پره ها پمپ باعث افزایش دور پمپ شده و آسیب های جدی به پمپ وارد خواهد کرد. این قطعات پکیج هم در جنس پلاستیکی و هم برنجی موجود هستند اما ایجاد رسوب در ایرونت هواگیری برنجی باعث شده تا جنس پلاستیکی آن بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.