مقالات

مبدل پکیج چیست؟

مبدل پکیج چیست؟

یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعات پکیج که در گرم کردن آب در پکیج ها نقش اساسی را ایفا می‌کند، مبدل پکیج است. مبدل پکیج به محفظه بالای مشعل در پکیج گفته می‌شود که در آن آب گرم مصرفی و یا گرمایشی مور نیاز به صورت همزمان تامین می‌شود؛ این عمل با کمک انرژی گاز و یا الکتریسیته انجام می‌‌شود. در ادامه این مقاله به نحوه اجزای داخلی مبدل، کارکرد این مبدل ها، انواع آنها و معرفی انواع پکیج ها بر اساس تعداد مبدل های آنها خواهیم پرداخت.

اجزای مبدل پکیج و کاربرد آن

به طورکلی تامین حرارت موردنیاز برای گرم کردن آب بر عهده شعله است و مبدل حرارتی پکیج محفظه گرم کردن آب در پکیج هاست. چند ردیف لوله مسی به صورت مارپیچ داخل این محفظه ها وجود دارد تا آب سرد با گذر از این لوله ها گرمای شعله را جذب کند و آب موردنیاز برای سیستم گرمایشی منزل را تامین کند. آب گرم مصرفی موردنیاز برای کارهای روزمره نیز گرمای خود را از این لوله ها می‌گیرند.

خرید پکیج ایران رادیاتور

انواع مبدل پکیج

  1. مبدل اولیه پکیج
  2. مبدل ثانویه پکیج

مبدل اولیه پکیج

این مبدل پکیج آب مورد نیاز سیستم های گرمایشی مانند رادیتور و شوفاژ را بر عهده دارد. آب گرم مورد استفاده در شوفاژ بعد از سرد شدن دوباره به چرخه پکیج بازمی‌گردد.

مبدل اولیه پکیج
مبدل اولیه پکیج

مبدل ثانویه پکیج

این نوع مبدل پکیج برای تامین آب مورد نیاز در مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که گفتیم آبی که در مبدل اولیه گرم می‌شود در یک چرخه و مداری داخل دستگاه قرار می‌گیرد و این چرخش مدام در دستگاه، کیفیت خود را از دست می‌دهد و قابلیت مصرف در مصارف خانگی مانند حمام، آشپزخانه و سرویس بهداشتی را نخواهد داشت؛ بنابراین وقتی در ساختمان آب گرم مصرفی مورد نیاز باشد، این مبدل ثانویه است که شروع به کار می‌کند و با از مدار خارج شدن مبدل اولیه، آب سرد به داخل مبدل ثانویه می‌رود و آب گرم بهداشتی به سمت شیرآلات و بخش موردنظر می‌رود.

مبدل ثانویه پکیج

انواع پکیج بر اساس تعداد مبدل

پکیج ها بر اساس تعداد مبدل هایی که دارند به سه نوع پکیج تک مبدله، پکیج دومبدله و پکیج سه مبدله تقسیم می‌شوند:

  1. پکیج تک مبدل: در پکیج های تک مبدله یا بی‌ترمیک (Bithermic) یک مبدل پکیج از نوع اولیه دارند که وظیفه تامین آب های گرم موردنیاز مصرفی و گرمایشی را برعهده دارد. مبدل حرارتی دوبلی که در این نوع پکیج مورد استفاده قرار می‌گیرد توانایی تامین آب های مصرفی و گرمایشی را دارد اما با توجه به تماس مستقیم شعله برای گرم کردن آب، کنترل دما نیز سخت تر خواهد شد.
  2. پکیج دو مبدل: در این مدل از پکیج ها که به آنها مونومتریک (Monothermic) نیز گفته می‌شود که در آن از دو نوع مبدل پکیج برای تامین آب گرم ساختمان استفاده می‌شود. مبدل اصلی مورد استفاده در پکیج دو مبدل که برای تامین آب سیستم های گرمایشی مورد استفاده قرار میگیرد مبدل اصلی (Gas water heat exchanger) است. مبدل صفحه ای (Water Heat exchanger)
  3. پکیج سه مبدل: پکیج های نیمه چگالشی یا نیمه کندانس (Semi-condensing) در کشور ما به عنوان پکیج سه مبدله شناخته می‌شود. دلیل این نام گذاری وجود یک مبدل دیگر در بالای پکیج و در مسیر خروجی محصولات حاصل از احتراق در پکیج است. این مبدل سوم در پکیج های نیمه کندانس وظیفه بازگردانی هوای موجود در محصولات احتراق به مسیر پکیج می باشد. این کار از طریق تبدیل این گازها به آب از طریق چگالش صورت می‌گیرد. مشخص نبودن درصد هوا در میان مواد حاصل از احتراق منجر به آن شده است تا حتی این پکیج ها نیز بالاترین راندمان را نداشته باشند و پکیج چگالشی طراحی شدند.

نحوه کار مبدل پکیج

همانطور که مبدل های اولیه و ثانویه پکیج در تامین آب گرم مورد نیاز بخش های متفاوتی کاربرد دارند نحوه کار آنها نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

نحوه کار مبدل اولیه پکیج

نحوه کار این مبدل پکیج شباهت زیادی به نحوه کار آبگرمکن های دیواری دارد. وقتی در بخشی از ساختمان نیاز به آب گرم وجود داشته باشد و شیر آبی باز شود، درخواست آب گرم به پکیج اعلام می‌شود؛ پس از این فرمان آب با کمک قطعه ای با نام فلومتر وارد مبدل می‌شود و آب داخل لوله های مبدل به صورت مستقیم گرمای مشعل را دریافت می‌کنند و سپس آب گرم شده در لوله های خروجی و به سمت بخش مورد نظر خواهند رفت. با توجه به این که آب به صورت مستقیم در این مبدل ها گرم می‌شود و با مشعل تماس مستقیمی خواهد داشت، نوسانات آب خروجی از این مبدل ها بسیار بالا بوده و کنترل آن سخت است.

نحوه کار مبدل ثانویه پکیج‎

جنس این مبدل ها از استنلس استیل (Stainless Steel) است که مقاومت آنها را نسبت به مبدل اولیه پکیج بالاتر می‌برد. گرم کردن آب در این نوع مبدل به صورت غیر مستقیم خواهد بود و آب ورودی به این مبدل پکیج هیچ گونه تماس مستقیمی با مشعل نخواهد داشت و آب گرم ورودی به این مبدل ها گرمای خود را از آبی که به وسیله مبدل اولیه پکیج گرم شده است می‌گیرد و به دست مصرف کننده می‌رسد. این شیوه از گرمایش آب منجر به کاهش نوسانات آب شده و آب گرم خروجی از این مبدل ها مطبوع و با کمترین نوسانات خواهد بود.

دلایل خرابی مبدل پکیج چیست؟

رسوبات در پکیج ها معمولا عامل خرابی بخش های مختلف به خصوص مبدل پکیج می‌شوند. این رسوبات می‌تواند آهک موجود در آب یا لجنی باشند که با انباشته شدن مسیر لوله را مسدود می‌کند. تغییر صدای دستگاه و کاهش فشار آب از علائم گرفتگی یا انسداد لوله هاست.

خرید انواع پکیج

فروشگاه تاسیسات و تجهیزات ساختمانی چشمک نمایندگی برترین برندهای ایرانی و بین المللی را برعهده دارد و شما می‌توانید با مراجعه به این فروشگاه، با کمترین زحمت به مقایسه این برندها بپردازید و بهترین انتخاب را داشته باشید. انواع پکیج در بهترین برندها مانند پکیج ایران رادیاتور و … را ‌می‌توانید از این فروشگاه تهیه کنید.