مقالات

بهترین محل نصب پکیج دیواری

بهترین محل نصب پکیج در بالکن

با نزدیک شدن به فصل زمستان، افراد بیشتری به فکر خرید و راه اندازی تجهیزات گرمایشی می افتند و همانطور که برای انتخاب بهترین پکیج دیواری باید از راهنمای خرید پکیج بهره برد، انتخاب بهترین محل نصب پکیج نیز دارای نکات و ریزه کاری های تخصصی است که پیش از نصب پکیج باید از آنها اطلاع داشته باشید.

آیا پکیج های دیواری را می توان در هر نقطه از ساختمان نصب کرد؟ در چه مکان هایی نصب این دستگاه ممنوع می باشد؟ آیا می توان در خانه های دوبلکس هم از این وسیله استفاده کرد؟ و در نهایت بهترین محل نصب پکیج کجاست؟ این ها معمول ترین سوالاتی هستند که برای هر فرد استفاده کننده از پکیج، مهم تلقی می شود و رعایت یکسری نکات در انتخاب محل نصب پکیج، بازدهی و عملکرد پکیج ها را بهبود خواهد بخشید و از خطرات و آسیب های احتمالی جلوگیری خواهد کرد. برای پاسخ به سوالات مطرح شده و اطمینان از انتخاب بهترین محل نصب پکیج، تنها کافیست چند دقیقه ای با فروشگاه چشمک همراه باشید و این مقاله را انتها مطالعه کنید.

بهترین محل نصب پکیج دیواری کجاست؟

پکیج های دیواری در دهه های اخیر طرفداران زیادی را جذب خود کرده اند، زیرا دردسر استفاده از بخاری و یا موتور خانه های قدیمی را ندارند. به دلیل اینکه محیط کمتری را اشغال می کنند و به صورت جداگانه هستند طرفداران زیادی را به دست آورده اند. همان طور که در ابتدا گفتیم اولین مرحله نصب این است که یک مکان مناسب برای پکیج پیدا کنید. در صورت انتخاب یک مکان نامناسب به عنوان محل قرارگیری پکیج می تواند مشکلات فراوانی برای مصرف کنندگان پکیج به همراه داشته باشد.
در واقع پکیج وظیفه ای بسیار مهمی را بر دوش خود دارد که آن هم تامین آب گرم مصرفی و گرمایش شوفاژ ها است. این یعنی پکیج با یکی از مهم ترین انرژی های خانه یعنی برق و گاز کار می کند. این دو انرژی، در صورتی که پکیج به درستی نصب نشود یا در محلی نامناسب قرار بگیرد، می تواند خطرساز شود.
به همین خاطر، نصاب پکیج توصیه می کند، پکیج را در محلی قرار دهید که از بروز خطرات تا حد زیادی جلوگیری کند و اگر اتفاقی مانند آتش گرفتگی یا ترکیدن به وجود آمدن، حداقل خسارات به خانه وارد شود. از این رو همواره نصب پکیج دیواری در بالکن و همچنین آشپزخانه، دو مکان عالی هستند. حال در ادامه توضیح می دهیم که چرا محل نصب پکیج در بالکن ساختمان تا این اندازه حائز اهمیت بوده و چه مزایایی را با خود به همراه خواهد داشت.

خرید پکیج ایران رادیاتور

محل نصب پکیج دیواری طبق مقررات ملی ساختمان

مهم ترین نکته در نصب پکیج، توجه به استاندارد های محل نصب پکیج می باشد. در مبحث چهاردهم از کتاب مقررات ملی ساختمان، اطلاعات جامعی درباره تاسیسات گرمایی و تامین آب گرم ساختمان ها وجود دارد. بر اساس این قوانین، نصب و راه اندازی پکیج باید در مکانی با بیشترین بازدهی و ایمنی انجام شود. داشتن دودکش در نزدیکی محل نصب پکیج از واجبات نصب پکیج می باشد.

متراژ محل نصب یکی از نکاتی است که نصابان پکیج به آن دقت کافی ندارند و محل نصب پکیج طبق مقررات ملی ساختمان باید در فضای حداقل ۸ مترمربع و محیط های بسته باشد. سایر ویژگی های محل نصب پکیج ها طبق این مقررات را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

شرایط استاندارد محل نصب پکیج

  • حداقل فاصله پکیج از کف زمین می‌ بایست ۱۲۰ سانتی متر باشد.
  • حداقل فاصله پکیج از کابینت مجاور آن باید ۱۵ سانتی متر باشد.
  • حداقل فاصله پکیج از دیوار های مجاور آن باید ۱۰۰ سانتی متر باشد.
  • محل نصب پکیج می‌بایست به دور از وسایل گرمازا مثل اجاق‌گاز باشد.
  • نصب پکیج دیواری را باید در ارتفاع بین ۱ تا ۲ متر از کف زمین انجام داد.
  • محل نصب پکیج می‌بایست در نزدیکی دودکش با میزان مکش کافی باشد.
  • پکیج باید در محل های بسته (نه محیط باز مانند خارج از ساختمان) نصب شود.
  • حداقل فاصله کلاهک تعدیل پکیج تا دریچه خروجی دودکش می‌بایست ۳۰ سانتی متر باشد.
  • محل نصب پکیج باید به صورتی باشد که بتوان یک عدد دودکش مجزا برای آن در نظر گرفت.
  • محل نصب پکیج در ساختمان باید به صورتی باشد که بتوان لوله کشی شوفاژ به پکیج را به راحتی انجام داد.
  • محل نصب پکیج در ساختمان باید به صورتی باشد که بتوان از انشعابات آب برای انجام لوله کشی پکیج استفاده کرد.
  • محل نصب پکیج باید به شکلی باشد که بتوان در صورت لزوم اقدامات لازم در جهت سرویس و یا تعمیر پکیج را انجام داد.
  • پکیج را باید در نزدیکی یکی از انشعابت گاز نصب کرد و باید مکان قرارگیری پکیج دسترسی راحت به برق ساختمان را داشته باشد.
  • محل نصب پکیج دیواری نباید درزبند کامل باشد (داشتن پنجره دوجداره و استفاده از درب ضد سرقت به معنی درزبندی کامل است).
  • محل نصب پکیج می‌بایست عاری از رطوبت باشد؛ بنابراین رختکن، حمام، دستشویی و یا زیرزمین محل مناسبی برای نصب پکیج نیستند.
  • همانطور که از قبل گفته شد، حداقل فضای تعبیه‌شده برای نصب پکیج می‌بایست ۸ متر مربع باشد، اگر فضایی که در نظر دارید کمتر از این مقدار است هرگز پکیج را در آنجا نصب نکنید. معمولاً به ازای هر کیلووات توان پکیج، یک متر مکعب فضا لازم است. برای مثال پکیجی با توان ۲۸ کیلووات نیاز به فضایی حداقل به ‌اندازه ۲۸ مترمربع دارد.
محل نصب پکیج در ساختمان دوبلکس

نصب پکیج در بالکن

سوالی که قطعا تا به امروز ذهن شما را به خود مشغول کرده است، این است که چرا در اکثر منازل و ادارات، پکیج در بالکن نصب شده است؟ چه دلیلی پشت آن پنهان است و چرا برخی از انجام این کار سرباز می زنند؟ یکی از اصلی ترین دلایل آن این است که، بالکن به لحاظ نقشه، بخش جدایی از خانه است.
به این صورت که اگر به عنوان مثال مشکلی در بالکن خانه مانند نم زدگی به وجود آید، به هیچ عنوان تاثیر منفی بر کل سازه یا بخش های دیگر خانه ندارد. از طرفی دیگر، به طور کلی دمای هوا در بالکن با داخل خانه متفاوت است و همچنین جریان هوا بیشتر از خانه در آن جا گردش دارد.

مزایای نصب پکیج در بالکن

همانطور که گفته شد، یکی از دلیل های اصلی نصب پکیج در بالکن، جدا بودن آن بخش از فضای اصلی خانه است. مزایای این امر باعث شده است محل نصب پکیج در بالکن اکثر خانه ها باشد. برخی از این مزایا عبارتند از:

  1. جریان هوا باعث خنک ماندن پکیج می شود و فن پکیج فشار کمتری را متحمل می شود.
  2. فضای مناسب برای نصب پکیج را به همراه دارد.
  3. در صورت بروز اتفاقاتی مانند نشت گاز یا حتی انفجار، مشکل خاصی برای خانه یا دیگر واحد ها به وجود نمی آورد.

معایب نصب پکیج در بالکن

از آن جایی که پکیج در تراس در تماس مستقیم با نور خورشید است این می تواند به دستگاه فشار وارد کند. البته عمر پکیج به دلیل قرارگیری پکیج در مجاورت باد، باران و نور مستقیم آفتاب، کمتر می شود. برای همین بهترین راه برای جلوگیری از آسیب پکیج دراثر شرایط مختلف آب و هوایی استفاده از کابین به عنوان پوشش برای پکیج است.

نصب پکیج در آشپزخانه

یکی دیگر از محل های مناسب نصب پکیج، آشپزخانه ها هستند که در ادامه با دلایل آن آشنا خواهیم شد:

مزایای نصب پکیج در آشپزخانه

  • در آشپزخانه دسترسی به انشعابات آب، برق و گاز راحت تر است.
  • پکیج ها در آشپزخانه بیشتر در معرض دید شما قرار خواهند داشت و این باعث می‌شود در صورت ایجاد مشکل در پکیج، به سرعت متوجه آن شده و برای تعمیر آن دست به کار شوید و در نتیجه عمر مفید دستگاه افزایش می‌یابد.
  • معمولا پکیج ها در آشپزخانه، داخل یک کاببینت قرار می‌گیرند و این موضوع باعث حفظ زیبایی محیط نیز می‌شود. علاوه بر این صدای پکیج نیز با این کار کاهش می‌یابد و مزاحمت کمتری برای ساکنین خواهد داشت.
  • یکی از مشکلات نصب پکیج در بالکن، شکستگی و نشتی لوله های پکیج در مواجهه با سرما بود که در آشپزخانه این اتفاق نخواهد افتاد.
  • قرار گرفتن پکیج در دمای متعادل منزل و دور بودن از باد، باران و آفتاب بازدهی آن را افزایش می‌دهد.
استاندارد محل نصب پکیج محل هایی که نصب پکیج ممنوع است

معایب نصب پکیج در آشپزخانه

هرچند بهترین محل نصب پکیج، آشپزخانه به شمار می‌رود اما نصب پکیج در این محیط نیز معایبی را با خود به همراه خواهد داشت:

  • نصب پکیج در محیط های کوچک ممکن است برای ساکنین به ویژه کودکان و سالمندان مضر و خطرناک باشد به همین دلیل در آشپزخانه های کوچک اگر پکیج نصب می‌کنید باید با استفاده از هواکش ها جریان هوای آشپزخانه را مدیریت کنید.
  • با وجود این که پکیج های دیواری محیط کمی را اشغال می‌کنند اما در هر صورت ممکن است در آشپزخانه های کوچک اشغال همین فضا نیز فضا را تنگ و یا دلگیر کند.

محل نصب پکیج در ساختمان دوبلکس

آیا می توان در خانه های دوبلکس هم از این وسیله استفاده کرد؟ در این قسمت قصد داریم درباره نصب پکیج در واحد دوبلکس صحبت کنیم. پکیج گزینه مناسبی برای استفاده در خانه های دوبلکس است که با رعایت استاندارد و نصب صحیح می تواند بهترین عملکرد را داشته باشد. اما پکیج مناسب خانه دو طبقه باید توانایی لازم را داشته باشد. موارد زیر برای انتخاب یک پکیج مناسب مهم هستند:

  • میزان اندازه پکیج
  • متراژ خانه دوبلکس
  • میزان مصرف انرژی
  • ظرفیت گرمایی پکیج

درست است که می توان با نصب پکیج در واحد دوبلکس آن را به سرعت گرم کرد اما متراژ خانه اهمیت زیادی دارد. هرچه متراژ خانه شما بیشتر باشد باید از پکیج با ظرفیت بیشتری استفاده کنید. حتی توصیه می شود به جای پکیج دیواری از پکیج زمینی در خانه دوبلکس استفاده نمایید. شما می توانید پکیج را در آشپزخانه، تراس و پاسیو واحد دوبلکس نصب کنید. از آنجایی که معمولا پکیج های مورد استفاده در خانه های دوبلکس زمینی هستند و جای زیادی را اشغال می کنند ممکن است مایل نباشید که آن را در آشپزخانه نصب کنید. معمولا برای خانه های دوبلکس، پاسیو یا حیاط خلوت مناسب ترین گزینه است.

بهترین محل نصب پکیج دیواری طبق مقررات ملی ساختمان

محل هایی که نصب پکیج ممنوع است

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم نصب پکیج در محیط‌های باز، باعث آسیب دیدن پکیج خواهد شد. البته نمی‌توان از مزیت‌های آن همچون به صفر رسیدن احتمال گاز گرفتگی و عدم اشغال فضا در محیط بسته و کوچک، چشم پوشی کرد. از جمله محل هایی که نصب پکیج ممنوع است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  در متراژ کمتر از 60 متر مربع
  2.  در مکان های مرطوب
  3.  کنار وسایل گرمایشی و سرمایشی
  4.  روبروی یخچال و فریزر
  5.  در بالکن بدون کابین
  6. در مکان های دارای عایق هوا

بهترین محل نصب پکیج زمینی

پکیج‌های زمینی، همانطور که از نامشان پیداست، بر روی زمین نصب می‌شوند. دلیل اصلی این موضوع به وزن و حجم بالای این دستگاه و مخزن آن بازمی‌گردد. برای نصب پکیج زمینی، رعایت یک سری شرایط ضروری الزامی است. عدم رعایت این شرایط نه تنها منجر به کاستی در عملکرد بهینه پکیج خواهد شد، بلکه ایمنی کاربران نیز ممکن است به خطر بیفتد.

اولین گام برای نصب پکیج انتخاب مکان مناسب است. به دلیل ویژگی‌های خاص نصب پکیج زمینی، آن را در هر مکانی نمی‌توان نصب کرد. تراز بودن مکان نصب پکیج یکی از اصول اساسی و ضروری آن است. عدم تراز بودن مکان نصب می‌تواند باعث مشکلات در عملکرد پکیج و عدم کارکرد صحیح دودکش شود. این مسئله می‌تواند منجر به خطراتی مانند دودگیری و مشکلات تنفسی برای کاربران گردد. از جمله مواردی که باید برای نصب پکیج زمینی درنظر گرفت عبارتند از:

  • داشتن فاصله ۱۵ سانتیمتری تا دیوار برای نصب الزامی است. همچنین، جعبه‌ی نصب پکیج زمینی نباید تنگ بوده و با بدنه پکیج در تماس مستقیم باشد.
  • انتخاب مکان مناسب برای نصب پکیج در یک محیط قابل دسترسی برای انجام سرویس و تعمیرات بسیار حائز اهمیت است. انجام سرویس در فضاهای کوچک و دسترسی محدود، فرآیند تعمیرات را دشوار می‌کند.
  • نصب پکیج زمینی در نزدیکی انشعابات آب، برق و گاز الزامی است، اما این نزدیکی باید به معنای دسترسی آسان به این انشعابات باشد و این انشعابات نباید با سیستم پکیج زمینی در تماس باشند.
  • پکیج باید در مکانی نصب شود که برای لوله‌کشی شوفاژ و رادیاتور هیچ مزاحمتی وجود نداشته باشد. همچنین، مکان نصب پکیج باید امکان قرارگیری دودکش را نیز فراهم کند.
  • بهترین مکان برای نصب پکیج زمینی در گاراژ، انبار، آشپزخانه و سرویس بهداشتی است. این محیط‌ها به دلیل دسترسی به انشعابات و هوای لازم برای تهویه، مکان‌های بسیار مناسبی برای نصب پکیج محسوب می‌شوند.

سخن پایانی

نمی توان محل نصب پکیج دیواری و زمینی را بدون بررسی ها و اطلاعات لازم تعیین کرد. اگر فضای کمی در اختیار دارید بهتر است که پکیج را در بالکن نصب کنید البته برای جلوگیری از آسیب به پکیج و افزایش بازدهی و عمر دستگاه بایستی از کابین استفاده کنید. اگر فضای کافی در اختیار دارید، بهترین محل نصب پکیج دیواری در درون آشپزخانه است. شما مشتریان محترم می توانید جهت اطلاع از قیمت پکیج دیواری و پکیج زمینی با کارشناسان ما در بخش فروش تماس حاصل فرمایید و یا به سایت فروشگاهی اینترنتی چشمک مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید