مقالات

تفاوت آبگرمکن و پکیج

تفاوت پکیج و آبگرمکن

برای گرم کردن آب مصرفی منازل از سیستم‌های گرمایشی متفاوتی بهره می‌بریم که دو نمونه از رایج ترین آنها پکیج و آبگرمکن هستند. هر دو سیستم گرمایشی وظیفه گرم کردن آب مورد استفاده در بخش های مختلف منزل را برعهده دارند و وجود تفاوت ها، مزایا و معایب و نیازهای مختلف افراد باعث سردرگمی در انتخاب میان پکیج و آبگرمکن شده است. تاسیسات چشمک در این مقاله قصد دارد با بیان ویژگی ها و تفاوت آبگرمکن و پکیج، شما را در تصمیم گیری در انتخاب یکی از این دو سیستم گرمایشی کمک کند تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

پکیج و آبگرمکن دیواری

آبگرمکن های دیواری تنها وظیفه تامین آب گرم مصرفی در منزل را برعهده دارند و تامین آب گرم موردنیاز سیستم های گرمایشی را عهده دار نخواهند بود. اما همانطور که در مقاله “پکیج چیست” هم به آن اشاره کردیم پکیج ها همزمان وظیفه موتورخانه و یک آبگرمکن را برعهده می‌گیرند؛ یعنی علاوه بر تامین آب گرم مصرفی منزل، آب گرم مورد نیاز رادیاتور و پکیج را وارد چرخه می‌کنند و سیستم گرمایشی منزل را فعال می‌کنند. اما آیا پکیج ها قادرند این دو فعالیت را به صورت همزمان و با بازدهی بالا به انجام رسانند؟ در مقاله “پکیج بهتر است یا بخاری” وظیفه گرمایش پکیج و رادیاتور را به طور کامل با بخاری مقایسه کرده ایم و در ادامه قصد داریم تامین آب گرم مصرفی پکیج ها را نیز به صورت دقیق  بررسی کرده و فرق آبگرمکن و پکیج را به صورت کامل بیان کنیم.

خرید پکیج ایران رادیاتور

پکیج بهتر است یا آبگرمکن؟

انتخاب یکی از این دو سیستم گرمایشی برای همه افراد و ساختمان ها امکان پذیر و منطقی نیست و برای رسیدن به پاسخ این سوال باید با کاربردها، مزایا و معایب این دو سیستم آشنا باشید و برای این منظور به مقایسه پکیج و آبگرمکن در جنبه های مختلف خواهیم پرداخت تا در تصمیم گیری با در نظر گرفتن تمام ابعاد و نیازها بهترین انتخاب را داشته باشید.

مقایسه قیمت پکیج و آبگرمکن

معمولا قیمت برای خریداران یکی از مهم‌ترین معیارها در انتخاب وسایل و لوازم موردنیاز است. به طور کلی پکیج ها قیمت بالاتری نسبت به آبگرمکن های دیواری دارند اما باید به کارکرد این دو وسیله نیز توجه داشت. پکیج ها علاوه بر این که کار آبگرمکن ها را انجام می‌دهند و گرمایش آب ساختمان برعهده آنهاست، به عنوان موتورخانه آب موردنیاز سیستم گرمایشی منزل (رادیاتور و شوفاژ) را نیز تامین می‌کنند. اگر از آبگرمکن استفاده کنید یا باید از بخاری به عنوان سیستم گرمایشی استفاده کنید یا بریا تامین آب رادیاتور از موتورخانه استفاده کنید که خود هزینه اضافی به حساب می‌آید.

امنیت پکیج و آبگرمکن 

دیگر تفاوت پکیج با آبگرمکن، امنیت بیشتر پکیج ها نسبت به آبگرمکن است. آبگرمکن ها معمولا موجب کاهش اکسیژن محیط می‌شوند و ممکن است نشت گاز در آبگرمکن ها حتی موجب انفجار شود. اما پکیج ها با بهره گیری از سیستم امنیتی مطابق با استانداردهای اروپایی از بروز چنین خطراتی جلوگیری می‌کنند و در صورت لزوم گاز دستگاه را قطع می‌کنند.

بازدهی پکیج و آبگرمکن 

آبگرمکن های دیواری به عنوان جایگزین آبگرمکن های مخزن دار و پکیج ها جایگزین موتورخانه ها شناخته می‌شوند که هر دوی آنها از نمونه قبلی خود بازدهی بالاتری دارند. اما در مقایسه این دو بایکدیگر پکیج ها به دلیل این که به تنهایی وظیفه دو سیستم را انجام می‌دهند بازدهی بالاتری برای شما به همراه خواهند داشت و دیگر به خرید جداگانه بخاری یا موتورخانه برای رادیاتورها نیازی نخواهید داشت.

مصرف انرژی در آبگرمکن و پکیج

آبگرمکن های قدیمی به هیچ وجه از برق استفاده نمی‌کردند و در آبگرمکن های جدید نیز بخش های کوچکی برای روشن کردن فندک و برد از برق استفاده می‌شود. این در حالی است که در پکیج ها برق نیز مصرف می‌شود و این موضوع سبب افزایش مصرف برق خواهد شد. البته مصرف گاز پکیج ها نسبت به آبگرمکن های قدیمی پایین تر است.

سازگاری با شرایط مختلف

نصب پکیج ها درمحیطی کمتر از 60 متر طبق مقررات ملی ساختمان امکان پذیر نمی‌باشد و ممکن است خطراتی را ایجاد کند. همچنین پکیج ها به دلیل استفاده از برق، در مناطقی که با قطعی برق مکرر همراه هستند توصیه نمی‌شود زیرا با قطعی برق به طور کلی از پکیج از مدار خارج شده و آب سرد می‌شود.

نصب پکیج و آبگرمکن

به خودی خود پکیج ها و آبگرمکن های دیواری از نظراندازه تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و هر دو باید در محلی نصب شوند که دسترسی به لوله های آب و گاز داشته باشند و امکان نصب دودکش نیز در آن محل وجود داشته باشد. اما اگر به این نکته توجه شود که با نصب پکیج از محلی که برای موتورخانه باید اختصاص دهید چشم پوشی خواهد شد و خود پکیج وظیفه این بخش را نیز برعهده خواهد گرفت به این نتیجه می‌رسید که استفاده از پکیج ها در بهینه سازی فضا بسیار موثر خواهد بود. پس اگر فضای کمی دارید بهترین انتخاب برای شما استفاده از پکیج و صرفه نظر از موتورخانه و آبگرمکن است.

تعمیر و نگهداری آبگرمکن و پکیج

طبیعتا سروکار داشتن هر دو دستگاه با آب و وجود املاح در آب باعث ایجاد رسوب در آنها و گرفتگی لوله های آنها می‌شود. بنابراین بهتر است در هر دو دستگاه از سختی گیر استفاده شود تا با کاهش رسوبات دستگاه، علاوه بر افزایش عمر مفید دستگاه، احتیاج کمتری به سرویس کردن دستگاه داشته باشید. البته با وجود وجود قطعات پکیج و اجزای آبگرمکن ها سرویس سالانه پکیج و آبگرمکن کمک زیادی به سلامت دستگاه خواهد کرد.

آلاینده و آلودگی محیطی

خشکی هوایی که آبگرمکن های دیواری و پکیج ها ایجاد می‌کنند تا حدی است که متخصصان و پزشکان از آسیب های ریوی به کودکان و سالمندان در ساختمان ها احساس نگرانی کرده اند. همین موضوع باعث می‌شود که نصب پکیج ها درساختمان های زیر 60 متر که تهویه مناسب ندارند ممنوع شود. اگر مجبور به سکونت در ساختمانی با پکیج هستید مراقب تهویه هوای مناسب باشید و با باز کردن در و پمجره اکسیژن اتاق ها را تامین کنید.

سردشدن ناگهانی آب

یکی از مشکلاتی که بعضی اوقات در آبگرمکن ها (به ویژه در مناطق سردسیر) به و جود می‌آید سرد شدن ناگهانی آب است و این موضوع استفاده از آبگرمکن در مناطق سردسیر را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد. این در حالی است که چنین گزارشی در رابطه با پکیج ها وجود ندارد.

تبدیل لوله کشی آبگرمکن به پکیج

اگراز آبگرمکن استفاده می‌کنید و قصد دارید سیستم گرمایشی خود را تغییر دهید و پکیج را جایگزین آبگرمکن کنید می‌توانید از لوله کشی آب و گاز آبگرمکن به عنوان لوله کشی پکیج نیز استفاده کنید به شرط این که لوله کشی سالم باشد و به سلامت آن اطمینان داشته باشید. البته در نظر داشته باشید لوله کشی جداگانه ای برای انتقال آب پکیج به رادیاتور ها باید نصب کنید. 

بهترین برند پکیج

پس از مقایسه های انجام شده و بیان تفاوت آبگرمکن و پکیج، حال خود شما با توجه به نیازهای خود و اولویت هایی که دارید می‌توانید هرکدام از سیستم های معرفی شده را برای منزل و ساختمان خود انتخاب کنید. اگر انتخاب شما پکیج است و به دنبال بهترین برند پکیج هستید تا انتخاب خود را کاملا اصولی پیش ببرید می‌توانید از صفحه پکیج ایران رادیاتور فروشگاه چشک دیدن فرمایید و بهترین انتخاب را داشته باشید. 

1 دیدگاه در “تفاوت آبگرمکن و پکیج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *