مقالات

پکیج بهتر است یا بخاری؟

پکیج بهتر است یا بخاری؟

گرمایش ساختمان یکی از نیازهای اساسی هر خانواده است. با افزایش تنوع سیستم‌های گرمایشی در بازار، انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای منزلتان ممکن است مسئله‌ای پیچیده به نظر برسد اما با داشتن اطلاعات محدودی درباره سیستم های گرمایشی می‌توانید خودتان بدون کمک گرفتن از کارشناسان، بهترین انتخاب را داشته باشید. در انتخاب سیستم گرمایشی منزل دو انتخابی که همیشه نام آنها مطرح می‌شوند، “پکیج” و “بخاری” است و خانواده ها همواره برای انتخاب با این سوال مواجه می‌شوند که پکیج بهتر است یا بخاری و کدام یک با توجه به نیازها و شرایط بهترین انتخاب خواهد بود؟

در ادامه، به بررسی مزایا و معایب هر یک از این دو سیستم گرمایشی می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم تصمیمی کاملا آگاهانه‌ درباره گرمایش منزلتان بگیرید. در این مقاله تمامی مواردی که ممکن است دغدغه شما باشد را بررسی خواهیم کرد؛ از بازدهی نحوه عملکرد هرکدام تا قیمت، هزینه ها و خصوصیات فیزیکی تاثیرگذار در انتخاب شما. با خواندن این مقاله، شما قادر خواهید بود تا با توجه به نیازها و الزامات خانواده خود، بین پکیج و بخاری انتخاب بهتری داشته باشید.

پکیج و بخاری

پکیج ها به عنوان جایگزینی برای موتورخانه ها و برای تامین آب مصرفی در شوفاژ و رادیاتور مورد استفاده قرار می‌گیرند. پکیج ها چون همزمان کارایی موتورخانه ها و آبگرمکن را دارند خیلی سریع جای خود را در منازل و ساختمان ها پیدا کردند و با توجه به نیاز مصرف کنندگان انواع و اقسام آنها مانند پکیج زمینی و دیواری تولید شد. در مقاله “پکیج چیست” بیشتر درباره پکیج ها بخوانید. اما بخاری ها نیز با وجود قدمت بالا هرگز جایگاه خود را در سیستم های گرمایشی از دست ندادند و بخاری گازی به عنوان یکی از انواع بخاری یکی از مرسوم ترین سیستم های گرمایشی در کشور ما شناخته می‌شود. بخاری های گازی از گاز مایع یا جامد به عنوان سوخت استفاده می‌کنند و هوای اطرف خود را به صورت موضعی گرم می‌کنند و با انتقال این هوا به بقیه نقاط، کل هوای اتاق گرم می‌شود.

خرید پکیج ایران رادیاتور

پکیج بهتره یا بخاری؟

برای مقایسه بهتر پکیج و بخاری باید با مزایا و معایب هرکدام از آنها آشنا شوید و با توجه به نیازهای خود به مقایسه این دو بپردازید. در ادامه خصوصیات پکیج و رادیاتور را با بخاری مقایسه خواهیم کرد تا با مزیت ها و معایب پکیج و بخاری نسبت به یکدیگر آشنا باشید.

مقایسه پکیج و بخاری از نظر امنیت

امنیت وسیله گرمایشی یکی از مهم ترین معیارهایی است که در پاسخ به سوال “پکیج بهتر است یا بخاری؟” مورد توجه قرار می‌گیرد. سوخت مصرفی در بخاری ها، گاز مایع یا گاز طبیعی است. این گازها در صورت عدم رعایت اصول ایمنی و نشتی می‌توانند سبب گاز گرفتگی یا آتش سوزی و حتی انفجار شوند. بنابراین بررسی دائمی دودکش بخاری ها و اتصالات شلنگ بخاری ها از توصیه های کارشناسان است. برای مثال اگر مسیر دودکش بخاری مسدود شده باشد یا کلاهک آن به درستی و در جای مناسب نصب نشده باشد می‌تواند خطرساز باشد.

اما در شوفاژ و رادیاتور، گرما از طریق آب داغ به محیط منتقل می‌شود و وظیفه آبرسانی به شوفاژ را پکیج برعهده دارد و آب داغ شده را به شوفاژها می‌رساند تا گرما از طریق لوله ها یا شوفاژ به خانه منتقل شود؛ سپس آب سرد شده در شوفاژ به پکیج باز می‌گردد. استفاده از آب در شوفاژ و رادیاتور خطر این بخش از سیستم گرمایشی را به حداقل رسانده است اما نکاتی که برای پکیج ها باید رعایت کنید دقیقا شبیه آبگرمکن هاست زیرا این دستگاه دقیقا شبیه به آبگرمکن عمل می‌کند و از نظر امنیت برای ساختمان دقیقا به اندازه آبگرمکن ها تهدیدزا هستند.

پکیج بهتره یا بخاری گازی؟

در نتیجه پکیج ها از نظر امنیت، مزیت های بیشتری نسبت به بخاری ها دارند و امنیت یکی از نقاط ضعف بخاری ها به شمار می‌رود که البته با رعایت اصول ایمنی و دقت این خطرات به حداقل خواهد رسید.

مقایسه بازدهی پکیج و بخاری

نتیجه نهایی که از سیستم گرمایشی در منزل انتظار داریم، بازدهی بالا و گرم کردن راحت تر محیط است پس به سراغ این سوال می‌رویم که بازدهی پکیج بهتر است یا بخاری؟ بخاری ها به دلیل نوع سوخت مصرفی قطعا بازدهی بالاتری نسب به رادیاتورها دارند که البته با تنظیم پکیج می‌توان بازدهی حرارتی رادیاتورها را نیز بالا برد؛ اما این کار در پکیج ها معایب زیر را برای شما همراه خواهد داشت:

  1. افزایش مصرف گاز پکیج به صورت تصاعدی
  2. کاهش فشار آب گرم در سایر موارد مصرفی در ساختمان مانند حمام و آشپزخانه و سرویس بهداشتی

با توجه به توضیحات بالا، بخاری های گازی بازدهی بالاتری نسبت به پکیج و شوفاژ یا رادیاتور خواهند داشت تاحدی که در برخی مناطق آب و هوایی مصرف کنندگان مجبور به استفاده از بخاری در کنار رادیاتور برای جبران بازدهی پایین رادیاتور می‌شوند.

مقایسه بخاری با پکیج و رادیاتور

مقایسه پکیج و بخاری از نظر هزینه

برای این که این دو را از نظر قیمت و هزینه مقایسه کنیم و متوجه شویم پکیج بهتر است یا بخاری، باید هزینه خرید، نصب و راه اندازی و همچنین سوخت مصرفی این دو را با هم مقایسه کنیم تا به نتیجه درستی در مقایسه هزینه ها برسیم.

هزینه خرید پکیج و بخاری

همانطور که احتمالا می‌دانید هزینه خرید بخاری های گازی بسیار کمتر از هزینه خرید پکیج و رادیاتور می‌باشد و خرید بخاری از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه تر است. البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که با خرید پکیج دیگر نیازی به خرید آبگرمکن نخواهید داشت زیرا پکیج ها به صورت همزمان وظیفه موتورخانه و آبگرمکن را انجام خواهد داد. برای مقایسه قیمت دقیق تر پیشنهاد می‌کنیم از صفحه پکیج ایران رادیاتور و رادیاتور ایران رادیاتور دیدن فرمایید.

هزینه نصب پکیج و بخاری

لوازم موردنیاز برای نصب بخاری بسیار ارزان و در دسترس هستند؛ این لوازم شامل لوله بخاری، شلنگ گاز، بست گاز و دودکش است. اما وسایل و لوازم نصب پکیج و رادیاتور و شوفاژ قیمت بالاتری دارند و پیش نیازهایی برای نصب نیاز دارند. در کل برای نصب آنها بهتر است از متخصص کمک بگیرید. پس از نظر هزینه نصب و راه اندازی نیز بخاری های گازی به صرفه تر از پکیج ها هستند.

مقایسه مصرف گاز پکیج و بخاری

در مقایسه هزینه پکیج و بخاری سوال دیگری که برای شما پیش می‌آید این است که مصرف گاز پکیج بیشتر است یا بخاری؟ اولین نکته ای که در مقایسه هزینه مصرف این دو دستگاه باید بدانید این است که پکیج ها برای گرمایش از گاز و برق استفاده می‌کنند و بخاری ها تنها مصرف گاز دارند؛ این موضوع طبیعتا هزینه مصرف انرژی پکیج ها را به نسبت بخاری ها بالاتر می‌برد. پکیج و شوفاژ با وجود این هزینه بالاتر بازدهی و عملکرد ضعیف تری نیز دارند و همانطور که گفتیم برای هم سطح کردن کارایی این دو دستگاه مصرف گاز پکیج به صورت تصاعدی بالا می‌رود. اما این تصور که استفاده از پکیج و رادیاتور مصرف آب را افزایش می‌دهد اشتباه است زیرا آبی که پکیج برای سیستم گرمایشی منزل استفاده می‌کند در یک چرخه باقی می‌ماند و نیازی به ورود دوباره آب به چرخه نیست.

مقایسه پکیج و بخاری از نظر زیبایی

بخاری های گازی با طراحی های به روز و با سبک های مختلف روانه بازار شده است تا با اتاق ها و فضاهای مختلف سازگاری و سنخیت داشته باشند؛ با این حال طراحی شوفاژها همچنان بسیار شیک تر و متناسب تر با دکوراسیون های امروزی منازل و ساختمان هاست. امروزه رادیاتورهای شوفاژ در انواع مدل های مختلف از قبیل رادیاتور پنلی، رادیاتور پره ای، رادیاتور قرنیزی و مدرن ترین مدل آن که آمیخته ای از مدرنیته و زیبایی است یعنی رادیاتور شیشه ای تهیه و تولید می شوند.

مقایسه پکیج و بخاری از نظر زیبایی

نتیجه گیری‏

با توجه به مقایسه های انجام شده و نیازها و اولویت های خود به راحتی می‌توانید انتخاب کنید که پکیج بهتر است یا بخاری؟ اما به صورت کلی در دنیای امروز طراحی مدرن و سازگار پکیج ها با ساختمان ها و اپارتمان ها مورد توجه خانواده ها و صاحبان کسب و کار است. همچنین مشکل نشت گاز در بخاری های گازی و خطرات احتمالی آن نیزبیش از پیش تقاضای پکیج نسبت به بخاری را افرایش داده است. فروشگاه تاسیسات ساختمانی چشمک با مقایسه این دو سیستم گرمایشی تلاش کرده است تا انتخاب را برای خریداران سیستم های گرمایشی که در شک و تردید میان انتخاب پکیج و بخاری هستند راحت تر کند اما اگر سوالی برای شما در این زمینه باقی مانده است می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید یا بصورت کامنت درج کنید تا به بهترین انتخاب برای خود برسید.

2 دیدگاه در “پکیج بهتر است یا بخاری؟

  1. سعید گفت:

    مفید بود تشکر
    اما برای طبقه دوم پکیج بزارم یا بخاری

دیدگاهتان را بنویسید