مقالات

پرشر سوئیچ چیست؟

پرشر سوئیچ چیست؟

در پاسخ به سوال پرشر سوئیچ چیست؟ می‌توان گفت معمولا پرشر سوئیچ ها یک دیافراگم پر از هوا دارند، وقتی فشارهوا داخل دیافراگم تغییر می کند (توسط تماس سیال  یا  گاز و….با دیافراگم) صفحه دیافراگم تغییر شکل می دهد و باعث حرکت در فنر کالیبره شده متصل به آن می شود.

کالیبره شدن فنر به معنی تنظیم قبلی فنر در اندازه مورد نیاز یعنی همان رنج سوئیچ می باشد. فنر با اعمال فشار به عقب رانده شده و با برداشتن فشار به جای خود باز می گردد.این حرکت به کنتاکت الکتریکی پرشر سوئیچ منتقل شده و باعث عملکرد پرشر سوئیچ می شود.

فنر در رنج های مختلفی برای فشارهای کم یا زیاد تنظیم می شود، بسته به رنج انتخابی این فنر فشرده یا باز می شود. بسته به نوع سیال یا گازی که با دیافراگم تماس پیدا می کند دیافراگم انواع مختلف دارد مثل  پلاستیکی فلزی، فیبری و….

انواع پرشر سوئیچ

  • هوا: معمولا در سیستم‌های پنوماتیک یا کمپرسورهای هوا استفاده می شود، از انواع ساده‌ی پرشر سوئیچ می‌باشد.
  • گاز: نکته‌ی مهم در این نوع پرشر سوئیچ ها آن است که تا جای ممکن در قسمت الکترونیکی آنها از جرقه زدن اجتناب شود زیرا از این دسته سوئیچ ها برای گازهای مشتعل استفاده می‌گردد.
  • آب: بیشترین زمینه‌ی مصرف آن پمپهای آب هستند و خطوط آبرسانی، از انواع ساده‌ی پرشر سوئیچ به شمار می روند.
  • بخار: خصوصیت اصلی این نوع سوئیچ ها تحمل دمای زیاد می باشد، همچنین این سوئیچ ها باید توانایی تحمل رطوبت را نیز داشته باشند.

پرشر سوئیچ موجود در بازار

  • پرشر سوئیچ دیافراگمی

 در این نوع از پرشر سوئیچ از یک دیافراگم فلزی برای فعال‌سازی سوئیچ استفاده می‌شود. چنین سوئیچ‌هایی تا فشار 10 اتمسفر می‌توانند کار کنند و خطایی برابر با 0.5 درصد دارند. نقطه ضعف این پرشر سوئیچ‌ها در این است که تعداد چرخه‌های کمی را در مدت زمان مشخص می‌توانند پاسخگو باشند (کمتر 25 چرخه در دقیقه).

  • پرشر سوئیچ لوله بوردونی

برای تشخیص تغییرات فشار، از لوله بردونی در این نوع از سوئیچ استفاده می‌شود. لوله بوردون از یک لوله فلزی خمیده بیضوی تشکیل می‌شود که در صورت افزایش فشار، این لوله باز می‌شود و اگر فشار کاهش پیدا کند، این لوله به سمت داخل حرکت می‌کند. محدوده کاری سوئیچ‌های بوردونی میان 3.5 تا 120 مگاپاسکال بوده و خطای آن‌ها هم 0.5 درصد است. همانند پرشر سوئیچ دیافراگمی، مدل بوردونی هم نرخ چرخه پایینی دارد (کمتر از 25 چرخه در دقیقه).

  • پرشر سوئیچ پیستونی

در این نوع از پرشر سوئیچ، از یک پیستون که توسط اورینگ آب‌بندی شده است، استفاده می‌شود که با وارد شدن فشار به یک فنر، زبانه سوئیچ حرکت می‌کند. این سوئیچ‌ها تا فشار 80 مگاپاسکال نیز می‌توانند کار کنند. خطای پرشر سوئیچ‌های پیستونی در حدود 2 درصد است و طول عمری تا 2.5 میلیون چرخه را دارند.

  • پرشر سوئیچ پیستونی-دیافراگمی

در این نوع از کنترلر، از یک دیافراگم الاستومتری استفاده می‌شود که باعث حرکت پیستون می‌شود و این پیستون زبانه سوئیچ را حرکت می‌دهد. محدوده کاری این سوئیچ‌ها از فشار خلا تا 11 مگاپاسکال است و دقتی با خطای 2 درصدی دارند.

  • پرشر سوئیچ حالت جامد (سالید استیت)

در سال 1980 اولین پرشر سوئیچ سالید استیت معرفی شد که از ترکیب یک کرنش سنج و یک ترایاک است. پرشر سوئیچ‌های حالت جامد امروزی 1 تا 4 نقطه سوئیچ مختلف دارند و قابل برنامه ریزی هستند. همچنین خروجی آن‌ها‌ به صورت سیگنال دیجیتال یا آنالوگ می‌تواند باشد و بر روی آن‌ها نیز یک صفحه نمایش قرار می‌گیرد.

از مزیت‌های پرشر سوئیچ‌های سالید استیت نسبت به نمونه‌های الکترومکانیکی می‌توان به خطای کمتر در حدود 0.25 درصد، مقاومت در برابر لرزش و ضربه، توانایی کار کردن در طیف گسترده‌ای از فشارها، پایداری در طول زمان و طول عمر بسیار بیش‌تر اشاره کرد.

کاربرد پرشر سوئیچ چیست؟

مهمترین کاربرد سوئیچ فشار محدود کردن مقادیر فشار است. از دیگر کاربردهای سوئیچ های فشار می توان موارد زیر را نام برد:

  1. پمپ های آب
  2. کمپرسورهای گاز الکترونیکی
  3. کنترل شارژ در داخل باتری
  4. فعال کردن آلارم در صورت افت فشار در داخل هواپیما
  5. پنل فشار در درب های کشویی
  6. سوئیچینگ در جریان های بالا، به طور مثال در پمپ ها و درایوها
پرشر سوئیچ چیست؟

عملکرد پرشر سوئیچ

در بررسی عملکرد سوئیچ فشار می توانیم اینگونه بیان کنیم که این مانوستات تجهیزی است که مکانیسم عملکردی بسیار ساده ای دارد که یک مدار الکتریکی را در فشار تعیین شده روشن یا خاموش می کند.این فشار به عنوان نقطه تنظیم سوئیچ شناخته می شود. بوردون تیوب یا دیافراگم و یا بیلوز (سیلندر) می توانندسوئیچ را فعال کنند.

وقتی که در پرشر سوئیچ میزان فشار به مقدار تعیین شده می رسد، یک کنتاکت الکتریکی فعال می شود. کنتاکت فعال شده با ارسال سیگنال الکتریکیه محل مورد نظر فرمان را صادر می کند.

قطع و وصل کنتاکت در پرشر سوئیچ

در تمامی سنسورهای ذکر شده سنسور با اعمال نیرو تغییر شکل می دهد و جابه جا می شود و نهایتاٌ کنتاکت را قطع و وصل می کند. در صورتی که فشار کمتر از مقدار تنظیم شده باشد، سوئیچ فشار ممکن است به صورت باز (Normally open) یا بسته (Normally Close) باشد.

Normally open

در سوئیچ Normally open سوئیچ تا زمانی که فشار از مقدار تنظیم شده بالاتر نرود باز باقی می ماند. با رسیدن فشار به مقدار تنظیم شده، سنسور باعث می شود که کنتاکت ناگهانی و به سرعت بسته شود. اگر فشار کاهش یابد و از مقدار تنظیم شده کمتر شود، کانتکت دوباره باز می شود.

Normally Close

در سوئیچ Normally Close سوئیچ در حالت بسته است تا زمانی که فشار از مقدار تعیین شده افزایش یابد، در این حالت سوئیچ خیلی سریع باز می شود و تا زمانی که فشار کاهش یابد در این حالت باقی می ماند. بیشتر سوئیچ های فشار در هر دو حالت باز و بسته می توانند عمل کنند. بنابراین با توجه به نوع کاربرد می توان سوئیچ مورد نظر را انتخاب کرد.

بررسی دقت و روش تنظیم پرشر سوئیچ

در بعضی از سوئیچ های فشار یک فنر برای تنظیم حساسیت سوئیچ در نظر گرفته می شود. با کمک این فنر می توان دقت پرشر سوئیچ را تا مقدار مشخصی تنظیم کرد. سوئیچ فشار یک ولوم برای تنظیم دارد که با استفاده از آن می توان دامنه عملکرد سوئیچ فشار را تنظیم و انتخاب کرد.

به طور مثال اگر پرشر سوئیچ با رنج ۰-۶ بار، ویژگی تنظیم درجه داشته باشد می توان درجه را روی یکی از فشارهای ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و یا ۶ تنظیم کرد تا در آن فشارها سوئیچ داشته باشیم.

خرید پرشر سوئیچ

فروشگاه تاسیسات چشمک با چندین سال سابقه در حوزه فروش تاسیسات و تجهیزات ساختمانی، افتخار همکاری با برترین تولیدکننده های ایرانی و بین المللی را دارد تا اعتماد مشتریان را با ارائه بالاترین کیفیت در محصولات و بهترین انتخاب برای آنها پاسخ دهد. در همین راستا فروشگاه چشمک به عنوان نماینده رسمی اتوماسیون ساختمانی و اتوماسیون صنعتی شرکت دانفوس در ایران، محصولات این شرکت مانند پرشر سوئیچ را همراه با خدمات فنی و مهندسی قبل و پس از فروش به مشتریان ارائه می‌دهد تا کشور ما نیز یکی از 100 کشوری باشد که از خدمات و تجهیزات این شرکت دانمارکی بهره می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *