مقالات

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ چیست؟ Booster pumps به مجموعه یک یا چند پمپ گفته می شود که بصورت موازی به واسطه کلکتورهای مکش و دمش به یکدیگر متصل شده اند. بوستر پمپ وظیفه تامین دبی و فشار آب مورد نیاز مجموعه آبرسانی و یا آتش نشانی و کشاورزی را بر عهده دارد. بوستر پمپ در لغت به معنی تقویت کننده می‌باشد.

مدار الکتریکی طراحی شده برای بوستر پمپ ها بنا به کاربرد آن‌ها متفاوت است. در کل بوستر پمپ ها به دو دسته بوستر پمپ آبرسانی و آتشنشانی تقسیم می شوند که مدار تابلو برق در نوع آبرسانی می تواند بصورت تدریجی (دور متغیر) و یا تک ضرب (دور ثابت) طراحی گردد.

و در بوستر پمپ آتش نشانی تنها از مدار تابلو برق دور ثابت تک ضرب استفاده می شود چرا که در مواقع خطر و نیاز به بوستر پمپ آتشنشانی می‌بایست با حداکثر ظرفیت عمل کند.

کار بوسترپمپ چیست؟

بوسترپمپ ها به منظور افزایش فشار مایعات، بخصوص آب، در محیط های مسکونی، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد بوستر پمپ ها و موارد استفاده از آنها عبارتند از:

  • بهبود فشار آب: در برخی از ساختمان ها یا مناطق، فشار آب طبیعی از منبع شهری ممکن است برای پاسخگویی به خواسته های ساکنان بسیار کم باشد و یا آب با فشار مناسب به ساکنان طبقات بالایی نرسد؛ در این موارد بوسترپمپ ها را برای افزایش فشار آب تا حد مطلوب نصب می‌کنند تا مشکل کمبود فشار را جبران کنند.
  • سیستم آبیاری: استفاده از بوستر پمپ ها در سیستم های آبیاری ضروری است و به حفظ فشار ثابت و کافی برای آبیاری موثر گیاهان و محصولات کمک می کنند.
  • ساختمان های بلند: معمولا درساختمان های بلند و بخصوص در طبقاتی بالایی، فشار آب شهری پاسخگوی تمام نیازهای ساکنان نیست و بوسترپمپ ها برای پمپاژ آب به طبقات بالایی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • فرآیندهای صنعتی: در بخش های مختلف صنعت، آب با فشاربالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تامین فشار مناسب برای آب در این فرآیندها از بوستر پمپ ها استفاده می‌شود.
  • توزیع آب: بوستر پمپ ها همچنین در تصفیه خانه ها برای افزایش فشار آب تصفیه شده قبل از توزیع به مصرف کنندگان استفاده می شوند.
  • سیستم های هیدرولیک: در ماشین آلات و تجهیزات خاصی از بوستر پمپ ها برای حفظ فشار هیدرولیک مورد نیاز استفاده می شود تا از عملکرد سیستم اطمینان حاصل شود.

انواع بوستر پمپ

بوستر پمپ ها در انواع و اندازه های مختلفی وجود دارند که از واحدهای کوچک برای مصارف مسکونی تا پمپ های بزرگ و قدرتمند برای کاربردهای صنعتی را شامل می شود. آنها نقش مهمی در حفظ فشار ثابت و قابل اعتماد آب در تنظیمات مختلف ایفا می کنند و اطمینان حاصل می کنند که آب به طور موثر به محل مورد نیاز تحویل می شود. در ادامه انواع بوستر پمپ ها با توجه به کاربرد آنها را معرفی خواهیم کرد.

خرید پمپ گراندفوس
  • بوستر پمپ در سیستم آبرسانی

در ساختمان های وسیع و یا مرتفع که فشار شبکه آب شهری جوابگوی تامین فشار و دبی مورد نیاز نیست از بوستر پمپ آبرسانی استفاده می شود. بگونه ای که آب شهر در منبع ذخیره آب که متناسب با نیاز ساختمان و حجم آبدهی بوستر پمپ طراحی می شود، ذخیره شده و از انجا به سمت بوسترپمپ می رود.

  • بوستر پمپ آتش نشانی

در تمامی سیستم های آتش نشانی استاندارد به جهت تامین آب جعبه های آتش نشانی، هوزریل ها، اسپرینکلرها و …. از بوستر پمپ آتش نشانی استفاده می شود که بر اساس استانداردهای سازمان آتش نشانی میزان هد و دبی آن‌ها تعیین می شود. تامین آب بوسترپمپ آتش نشانی از منبع ذخیره آب آتشنشانی است این منبع ذخیره معمولا بصورت مشترک با آب مصرفی در نظر گرفته می شود.

  • بوستر پمپ کشاورزی

در برخی از سیستم های آبیاری کشاورزی به جهت تامین نازل‌های آبرسانی اعم از قطره ای و بارانی با توجه به متراژ دورترین نازل‌ها و تامین میزان دبی و فشار مورد نیاز هر نازل از بوستر پمپ کشاورزی استفاده می شود.

بوستر پمپ آتشنشانی گراندفوس

اجزای اصلی بوستر پمپ

مجموعه بوستر پمپ دارای سری تجهیزات مکانیکی و الکتریکی متناسب با ظرفیت آبدهی می‌باشد که به مهم ترین آنها اشاره کردیم:

  • الکتروپمپ

الکتروپمپ بوستر پمپ می‌تواند از انواع تک یا چند پروانه، افقی، عمودی، کوپل مستقیم و یا کوپلینگ دار، سه فاز و تکفاز و … باشد. که بنا به نیاز مجموعه بوستر پمپ تعداد و مدل آن مشخص خواهد شد. ملاک انتخاب پمپ برای بوستر پمپ آبرسانی کارکرد هر دو پمپ است و لذا دبی معمولا بین پمپ ها تقسیم می شود بگونه ای که در صورت کارکرد پمپ اول و عدم پاسخگویی پمپ دوم وارد مدار شده و نیاز را تامین می کند.

در صورتی که بوستر پمپ های آتشنشانی الزاما باید مجهز به دو پمپ اصلی باشند. بطوری ‌که هر یک از الکتروپمپ‌ ها به تنهایی می‌بایستی هد و دبی مورد نیاز کل را تأمین نماید در این حالت یکی از الکتروپمپ‌ ها بعنوان پمپ اصلی و دیگری بعنوان رزرو با همان مشخصات پمپ اصلی انتخاب می‌گردد. که هریک از پمپ‌ ها از یک پرشر سوئیچ مجزا فرمان می‌گیرند.

  • تجهیزات اندازه گیری و کنترل فشار

تجهیزات اندازه گیری و کنترل فشار در دو حالت دور متغیر و دور ثابت متفاوت است. در بوستر پمپ های آتش نشانی و یا آبرسانی دور ثابت به تعداد الکتروپمپ ها از پرشرسوئیچ های تک ضرب یک مرحله ای استفاده می شود که فشار هر یک بر اساس نیاز سیستم تنظیم می شود.

در بوستر پمپ های دور متغیر از پرشر ترنسمیتر استفاده می شود پرشر ترانسمیتر فشار خروجی را در لحظات مختلف حس کرده را به اینورتر یا دستگاه دریافت کننده می دهد که طبق آن حالت کارکرد الکترو پمپ ها تغییر می‌کند.

  • کلکتور

کلکتورها در این سیستم به دو نوع فولادی سیاه و یا گالوانیزه تقیسم می شوند که در بوستر پمپ آتشنشانی معمولا از لوله های مانیسمان یا درزدار فشار قوی سیاه استفاده می شود که پس از ساخت توسط ضد زنگ و رنگ پوشش داده می شود. کلکتور در بوستر پمپ آبرسانی یا از لوله و اتصالات گالوانیزه بصورت فیتینگی ساخته می شود و یا بوسیله لوله های مانیسمان یا درزدار فشار قوی با آبکاری گالوانیزه گرم تولید می شود.

بوستر پمپ چیست؟
  • تابلو برق بوستر پمپ

تابلو برق‌ها بنا به نوع بوستر پمپ از نوع دور ثابت یا دور متغیر هستند که می توانند دارای امکانات متفاوتی باشند. بدنه تابلو برق معمولا از نوع گالوانیزه با پوشش رنگ الکترواستاتیک با ضخامت مناسب با ابعاد تابلو است. تابلو برق بوستر پمپ می تواند دارای نمایشگر جهت نمایش حالات کارکرد بوستر پمپ و امکان تنظیمات باشد.

تابلو برق بوستر پمپ
  • منبع تحت فشار

منبع تحت فشار در بوستر پمپ ها جهت جلوگیری از ضربه قوچ و کارکرد کمتر الکتروپمپ ها و تثبیت فشار در سیستم لوله کشی استفاده می شود. منابع تحت فشار در خروجی الکتروپمپ ها نصب می شود و فشار آب خروجی منبع، مستقیما به منبع وارد می شود.

منابع تحت فشار بنا به نوع و کاربرد و قدرت بوستر پمپ ها در انواع دیافراگمی قابل تعویض تیوپی قابل تعویض در فشار های کاری مختلف 8 بار، 10 بار، 16 بار تا دمای 60 الی 90 درجه سانتی گراد از برندهای مختلف انتخاب می شوند.

منبع انبساط تحت فشار زیلمت 80 لیتری
  • شیرآلات

شیر آلات بکار رفته در بوسترپمپ ها به نسبت دبی و فشار کاری به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. معمولا از سایز 3 اینچ به بالا از شیرآلات چدنی و در سایزهای پائین تر از نوع برنجی استفاده می گردد. فشار کاری شیرآلات بکار رفته در بوسترپمپ بسته به فشار کاری می توان از نوع PN16 – PN10 و یا PN20 و یا بالاتر انتخاب نمود.

شیرآلات بوستر پمپ
  • لرزه گیر

لرزه گیرها در بوستر پمپ ها معمولا از نوع لاستیکی مهاردار انتخاب می‌شوند که به دو حالت می توان آنها را نصب کرد حالت اول روی کلکتورهای اصلی ورودی و خروجی در کل به تعداد دو عدد و حالت دوم در ورودی و خروجی هر پمپ به ازای هر پمپ دو عدد. رنج فشار لرزه گیرها بسته به ظرفیت بوستر پمپ متفاوت است.

لرزه گیر بوستر پمپ
  • کنترلر بوستر پمپ

کنترلر بوستر پمپ دور متغیر با نوع دور ثابت متفاوت است. در بوسترپمپ های دور ثابت از پرشر سوئیچ های ON-OFF با هد بالا و پایین که به صورت صفر و صد عمل می کنند استفاده می شود. که به ازای هر پمپ یک دستگاه پرشر سوئیچ روی خروجی دستگاه بوستر پمپ نصب می‌شود.

در بوستر پمپ دور متغیر از سیستم سنسور فشار ترانسمیتر استفاده می‌شود که فشار سیستم را به صورت لحظه‌ای و دائمی حس می‌کند. متغیر فشار لحظه‌ای به اینورتر دستگاه گزارش می‌شود و دور موتور برای تنظیم فشار تغییر می‌کند.

تفاوت پمپ و بوستر پمپ چیست؟

همان طور که گفته شد، برای تقویت فشار در شبکه آبرسانی و آتش نشانی از پمپ و بوستر پمپ استفاده می شود. در واقع تفاوت پمپ و بوستر پمپ در تعداد پمپ ها می‌باشد. وقتی که سیستم کوچک باشد و حساسیت ایمنی بالایی نداشته باشد می توان از یک پمپ استفاده کرد. اما زمانی که ظرفیت بالا می رود و یک پمپ به تنهایی پاسخگو نیست و یا ایمنی کار به قدری بالا باشد که به پمپ رزرو نیاز باشد از بوستر پمپ استفاده می شود.

بوستر پمپ ها دارای تعدادی پمپ همسان با فشار و ظرفیت یکسان هستند که روی یک شاسی نصب می شوند و به وسیله لوله کشی در مکش و دهش به یکدیگر وصل می شوند. تنها در بوستر پمپ های آتش نشانی از پمپ های کوچکتر به نام جوکی پمپ کنار پمپ های بزرگتر استفاده می شود.

از بوستر پمپ ها در سیستم های آبرسانی کشاورزی، مسکونی، آبرسانی شهری، آتش نشانی، سیرکولاسیون آب گرم و آب سرد امور صنعتی و … استفاده می شود. که بوسیله سیستم تابلو برق مخصوص کنترل می شوند که در کاربردهای مختلف تفاوت زیادی دارند.

بوستر پمپ

فروش بوستر پمپ

فروش بوستر پمپ توسط شرکت های وارد کننده و نماینده های تولید کننده های داخلی انجام می گیرد. به منظور خرید و یا حتی فروش سیستم های اطفاء حریق و نهایتا استعلام قیمت مهمترین برندهای بوستر پمپ های سراسر جهان با همکاران ما در واحد فنی فروشگاه چشمک تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *