مقالات

تفاوت پکیج زمینی و دیواری

تفاوت پکیج دیواری و زمینی

سیستم‌های گرمایشی مختلفی برای گرم کردن محیط و تأمین آب گرم در دسترس هستند، با این حال یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین راه‌حل‌ها، استفاده از پکیج گرمایشی است. این پکیج‌ها به دو نوع دیواری و زمینی تولید می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله، به بررسی تفاوت پکیج زمینی و دیواری و ویژگی‌های مختلفشان خواهیم پرداخت.

پکیج را می‌توان یک موتورخانه کوچک با راندمان بالا دانست، اگر قصد دارید یک سیستم گرمایشی با کارایی بالا را انتخاب کنید، در این مقاله می‌توانید با مزایا و معایب هر دو نوع پکیج آشنا شوید و بهترین گزینه را انتخاب کنید. پس با ما همراه شوید تا پکیج دیواری و زمینی را به طور دقیق‌تر بررسی کنیم و به شما کمک کنیم تا بهترین تصمیم را در خرید و استفاده از یک سیستم گرمایشی بگیرید و از بین تمامی پکیج ها با برندهای معروفی چون پکیج ایران رادیاتور، شوفاژکار و فرولی … را با ضمانت اصلی از فروشگاه اینترنتی چشمک خرید نمایید.

پکیج چیست؟

پکیج کمترین مصرف انرژی را دارد و فضای بسیار کمی را در خانه اشغال می‌‌کند. انواع پکیج از نظر نصب به دو دسته دیواری و زمینی تقسیم می‌شود و قادر است به ‌صورت همزمان هم آب گرم مصرفی و هم آب گرم شوفاژ را برای هر یک از واحدهای مسکونی به‌شکلی جداگانه تامین کند. پکیج‌ها به دلیل پیروی از استانداردهای اروپایی و تامین گرمایش با آ‌‌ب و رادیاتور نسبت به دیگر سیستم‌های گرمایشی ریسک پذیری کمتری دارند.

خرید پکیج ایران رادیاتور

پکیج به دلیل مزایا و خصوصیاتی که دارد، به یکی از رایج‌ترین وسایل گرمایشی در دنیا تبدیل شده است. به طور کلی پکیج دیواری و زمینی دستگاهی است که (به جای موتورخانه مرکزی) قادر به تأمین همزمان آب گرم مصرفی و آب گرم شوفاژ برای هریک از واحدهای آپارتمان (یا ویلاها) بوده و به راحتی به جای یک کابینت دیواری یا زمینی نصب می گردد و علاوه بر بازدهی انرژی بالاتر و مصرف سوخت کمتر. برای اطلاعات بیشتر در مورد پکیج ها، می‌توانید به مقاله “پکیج چیست و چگونه کار می‌کند؟” ما مراجعه کنید

پکیج دیواری چیست؟

با استفاده از پکیج دیواری می توان از مزاحمت موتورخانه و شوفاژ راحت شد. پکیج دیواری برای گرم کردن آب مصرفی خانواده ها و حتی آب گرم مورد نیاز شوفاژ به کار می رود. در گذشته هزینه های بسیار زیادی جهت گرمایش تولیدی توسط موتورخانه ها هزینه می شد. علاوه بر هزینه، سوخت و نگهداری آن ها کار بسیار سخت و زمان بری بود.
استفاده از پکیج دارای ویژگی هایی مانند صرفه جویی در مصرف هزینه ها، اشغال فضای کم، مخصوصا پکیج های دیواری، بازدهی بالا. مزیت های بی شمار پکیج دیواری سبب محبوب شدن آن ها در ارگان های اجرایی هم شده است. به گونه ای که این روزها کمتر استفاده از موتورخانه ها مشاهده می شود.
پکیج دیواری معمولا داخل آشپزخانه و یا آبدارخانه بر روی دیوار نصب می شود، که بهتر است به منظور ایمنی بیشتر از دودکش دو جداره استفاده شود. بدین گونه هوای مورد نیاز دستگاه از محیط بیرونی تامین می گردد و خطری ساکنین را تهدید نخواهد کرد.

تفاوت پکیج زمینی با دیواری

پکیج زمینی چیست؟

یک نوع دیگر از پکيج های گرمایشی نوع زمينی آن است که همانطور که از نامش پیداست دارای موقعیت نصب زمینی می باشد، که همزمان آب گرم بهداشتی برای مصرف کننده، و نیز وسایل گرمازا مانند رادياتور و فن کوئل را فراهم می کند و بهترین جایگزین برای موتورخانه های قدیمی می باشد. از مزایای پکیج زمینی می توان به ظرفیت بیشتر آب مصرفی (به دلیل داشتن مخزن کوئل دار)، نداشتن نوسانات دمای آب، صدای بسيار کم پکيج گرمایشی و مناسب برای واحدهایی با متراژ بالاتر از 300 متر می باشد.
این نوع پکیج از نظر احتراق شامل دو نوع مشعل دار و بدون مشعل می باشد که نوع مشعل دار برای متراژهای بالا و نوع بدون مشعل برای متراژهای پایین کارایی موثرتری دارند. مارک و برند در قیمت پکیج تاثیر بسزایی دارد زیرا در این زمینه برخی شرکت های سازنده هستند که بدون در نظر گرفتن مدت زمان فعالیت آن ها در این عرصه، با بهره مندی از جدیدترین تکنولوژی ها تجهیزاتی مدرن و پیشرفته طراحی و تولید کرده اند.

بنابراین این سیستم ها با کیفیت بسیار مطلوب ارائه می نمایند، بنابراین همانطور که اشاره کردیم کیفیت بالای این سیستم گرمایشی، در قیمت پکیج نقش موثری دارد.

تفاوت پکیج زمینی و دیواری

تفاوت پکیج زمینی و دیواری

در این جا می خواهیم تفاوت پکیج دیواری و زمینی را که از سیستم های گرمایشی می باشند را بررسی کنیم.

  • اولین تفاوت پکیج زمینی و دیواری این است که در محل ها و ساختمان هایی که نیاز به تولید گرمای بیشتری دارند، استفاده از پکیج زمینی بهتر و مقرون به صرفه تر بوده و گرمای مناسب و مورد نیاز فضا را تولید خواهد کرد.
  • پکیج های زمینی دارای مخزن کویل دار یا مخزن ذخیره آب می باشند و این تفاوت پکیج دیواری و زمینی در هنگام قطع آب یا نوسانات فشار آب بسیار مهم جلوه خواهد کرد.
  • پکیج های زمینی برای ساختمان ها و خانه های چند طبقه مناسب تر هستند. در ویلاها و خانه ها با مساحت زیاد هم استفاده از پکیج زمینی مقرون به صرفه تر بوده و کاربردی تر است. در واقع محل استفاده پکیج زمینی و دیواری به عنوان تفاوت در نظر گرفته می شود.
  • این دو دستگاه در محل نصب در ساختمان ها هم با هم متفاوت هستند. نوع زمینی این دستگاه را نمی توان در بالکن آپارتمان ها نصب کرد چون این نوع پکیج فن دار بوده و دستگاه های فن دار باید در فضاهای بسته نصب شوند و در معرض جریان باد و بوران قرار نگیرند. در مقابل پکیج های دیواری برای نصب در بالکن و تراس ممنوعیت خاصی ندارند.
  • ظرفیت حرارتی پکیج زمینی حداقل ۲۸ کیلووات و حداکثر ۱۵۰ کیلووات است. درنوع دیواری مبدل حرارتی داشته و مخزن آب گرم در آن ها تعبیه نشده است و ظرفیت حرارتی پایین تری هم دارند که بین ۱۸ تا ۳۲ کیلووات است. به همین دلیل است که نوع زمینی برای خانه ها و ساختمان های بزرگ که نیاز به گرمای بیشتری دارند، مناسب تر است چون ظرفیت حرارتی بالاتری داشته و می توانند گرمای بیشتری تولید کنند.
  • تفاوت پکیج زمینی و دیواری در میزان فضای مناسب برای نصب هم دیده می شود. به طوری که نوع دیواری به فضای کمتری برای نصب نیاز داشته، برای همین در واحد های مسکونی آپارتمانی استفاده از آن ها راحت تر است. نوع زمینی اما به فضای بیشتری برای نصب نیاز دارد و در مقابل می تواند آب گرم مورد نیاز چندین واحد و طبقه در ساختمان ها را تامین نماید.
  • تفاوت پکیج زمینی و دیواری در ابعاد آن ها هم دیده می شود. نوع زمینی بزرگتر بوده و ابعاد بیشتری دارد. برای همین نمی توان آن را روی دیوار نصب کرد و باید داخل آشپزخانه نصب شود. در مقابل دستگاه دیواری کوچکتر است و به راحتی روی دیوار نصب می شود.
  • توصیه شده است، پکیج دیواری برای ساختمان ها با مساحت کم و کوچک و به لحاظ نیاز به تولید آب گرم در حد متوسط استفاده شوند تا مقرون به صرفه تر باشند.
  • در ساختمان های بزرگ مانند بیمارستان ها و مراکز تجاری و جاهایی که ساکنین زیادی دارد و متعاقب آن میزان آب گرم بیشتری هم لازم است، استفاده از نوع زمینی هم مقرون به صرفه تر بوده و هم نیازهای این فضاها را بهتر تامین کرده و نوسانات دمایی به حداقل می رسد و به دستگاه هم فشار وارد نمی شود.
  • پکیج های زمینی مخزن کویل دار یا مخزن ذخیره آب دارند و این تفاوت پکیج زمینی و دیواری در هنگام قطع آب یا نوسانات فشار آب بسیار مهم جلوه خواهد کرد.
  • تفاوت پکیج زمینی و دیواری در میزان فضای مناسب برای نصب هم دیده می شود. به طوری که نوع دیواری به فضای کمتری برای نصب نیاز داشته، برای همین در واحد های مسکونی آپارتمانی استفاده از آن ها راحت تر است. نوع زمینی اما به فضای بیشتری برای نصب نیاز دارد و در مقابل می تواند آب گرم مورد نیاز چندین واحد و طبقه در ساختمان ها را تامین نماید.

سخن پایانی

پکیج شوفاژ امروزه تبدیل به متداول‌ترین سیستم گرمایش برای مکان‌های عمومی و منازل در سراسر دنیا شده است، همواره مردم به دنبال آسایش و راحتی هستند و دلیل محبوبیت استفاده از شوفاژ همین امر می‌باشد. اما قبل تهیه پکیج باید یسری نکات رو مد نظر داشت تا همه بهترین عملکرد را داشته و هم اینکه مناسب آن منطقه سکونت و فضای تحت پوشش باشد.

برای دانستن موارد مهم جهت انتخاب پکیج میتوانید مقاله نکات مهم انتخاب و خرید پکیج را مطالعه و یا با کارشناسان فنی، فروشگاه چشمک تماس حاصل فرمایید.

2 دیدگاه در “تفاوت پکیج زمینی و دیواری

  1. نگین اعتمادیان گفت:

    سلام خیلی ممنون از راهنماییتون من واقعا بین انتخاب پکیج دیواری و زمینی برای ویلامون مردد بودم که با این متن شما و مشاوره کارشناس فروش شما به یک انتخاب عالی رسیدیم.

    1. معصومه سیدعلی گفت:

      باسلام، از توجه و محبت شما سپاسگزارم.
      خوشحالیم که مطالب برای شما مفید بوده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *