مقالات

دیگ چدنی چیست + مونتاژ و نصب

دیگ چدنی چیست

دیگ‌های آبگرم یکی از مهمترین وسایل در صنعت گرمایش و تأمین آب گرم هستند که در موتورخانه های مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دیگ ها در دو جنس فولادی و چدنی تولید شده که هرکدام از آنها مزایایی دارند. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که دیگ چدنی چیست و با ویژگی ها، کاربردها و اهمیت دیگ های چدنی در صنعت و گرمایش ساختمان ها آشنا شویم.

دیگ چدنی چیست؟

دیگ های چدنی به مخازن تحت فشاری گفته می‌شود که وظیفه انتقال حرارت ایجاد شده از طریق احتراق ماده سوختنی توسط مشعل به سیال را بر عهده دارند و در گرمایش ساختمان، تامین آب گرم مصرفی، تامین آب گرم استخرها و سیستم های گرمایشی نقش اصلی را ایفا می‌کنند. دیگ های چدنی همانطور که از نام آنها مشخص است، از چدن تولید شده و چدن استفاده شده در این دیگ ها معمولا چدن خاکستری است و به روش ریخته گری تولید می‌شوند. دیگ های چدنی معمولا پره پره هستند و در ظرفیت های حرارتی مختلفی تولید می‌شوند که ظرفیت حرارتی این دیگ ها ارتباط مستقیمی با تعداد پره های بکار رفته در آن‌ها دارد.

ساختار دیگ چدنی

مزایای دیگ های چدنی

دیگ چدنی با قابلیت تولید آب گرم در فشار کم یا زیاد (تا حداکثر 620 کیلو پاسکال)، به دلیل سنگینی و اینرسی حرارتی، سریعتر به دمای آب مطلوب می رسد و آن را برای مدت طولانی تری نسبت به دیگ فولادی در دمای 120 درجه سانتیگراد یا 248 درجه فارنهایت حفظ می کند. این دیگ ها به دلیل مقاومت بالا در برابر زندگ زدن، خوردگی، عوامل شیمیایی و محیطی مانند رطوبت محیط و میعانات حاصل از احتراق، و طول عمر قابل توجه، به یکی از انتخاب‌های اساسی در سیستم‌های گرمایشی خانگی و صنعتی تبدیل شده‌اند.

دیگ های چدنی در ابعاد متوسط و کوچک نیز موجود هستند و فضای کمی را در موتورخانه ها اشغال می‌کنند. همچنین پره های دیگ چدنی به صورت جداگانه قابل تعویض و تعمیر هستند و در صورت خراب شدن یکی از آنها نیازی به تغییر کامل آنها و یا تعویض دیگ چدنی نیست. قیمت پایین این پره ها و قیمت مناسب دیگ های چدنی نسبت به سایر دیگ ها یکی دیگر از مزایای دیگ های چدنی شمار می‌روند. البته صحبت از خرابی های احتمالی دیگ های چدنی نباید شما را نگران کند چرا که طول عمر این دیگ ها نیز نسبت به دیگ های فولادی بیشتر است تا حدی که در دیگ چدنی شوفاژکار، گارانتی 10 ساله یکی از شرایط ثابت برای خریداران به شمار می‌رود.

معایب دیگ چدنی

  • مقاومت پایین در برابر تنش حرارتی: دیگ های چدنی مقاومت بالایی در برابر تنش ها حرارتی ندارند بنابراین استفاده از آنها در مناطق سردسیر و با اختلاف دمای بالای آب رفت و برگشتی توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است تنش حرارتی ایجاد شده باعث ترک خوردن پره های دیگ چدنی شود البته در دیگ های نسل جدید با بکارگیری تکنولوژی اکواستریم بسیاری از این مشکلات برطرف شده است.
  • بازده انتقال حرارتی پایین: بازده انتقال حرارت چدن پایین تر از دو ماده دیگر، یعنی فولاد و آلومنیوم است.
  • وزن چدن: دیگ های چدنی نسبت به سایر دیگ ها سنگین تر هستند.

محاسبه ظرفیت دیگ چدنی

دیگ های چدنی برای پاسخگویی به نیازهای مختلف و استفاده در شرایط متفاوت در ظرفیت های مختلف ساخته شده اند. در محاسبه ظرفیت دیگ چدنی مناسب، زیربنای ساختمان، تعداد واحدها، نوع کاربری و … موثر هستند. اگر به دنبال ظرفیت مناسب دیگ چدنی برای ساختمان خود هستید می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

(تعداد واحد ساختمان × 6000) + (زیر بنای ساختمان × 100) = ظرفیت دیگ چدنی

جهت اطمینان پیدا کردن از ظرفیت دیگ بهتر است 20 درصد به ظرفیت بدست آمده از فرمول بالا اضافه کنید.

نصب و مونتاژ دیگ چدنی

نصب و مونتاژ دیگ های چدنی معمولا به متخصصان این حوزه سپرده شده و داشتن اطلاعات دقیق و جزئی در این حوزه به عنوان مصرف کننده موردنیاز نباشد اما در ادامه با برخی مراحل و نکات نصب و مونتاژ دیگ های چدنی آشنا خواهید شد تا امکان کیفیت سنجی خدمات ارائه شده توسط متخصصان برای شما فراهم باشد. نصب دیگ چدنی شامل اجرای فونداسیون، مونتاژ قطعات، تست های موردنیاز می شود.

فونداسیون دیگ چدنی

پیش از نصب دیگ چدنی باید فونداسیون بتنی برای آن آماده شود و ابعاد دیگ چدنی باید با فوندانسیون بتنی از پیش ساخته شده هماهنگ باشد تا نصب به درستی صورت گیرد. فونداسیون آماده شده بهتر است از بتن مسلح شده باشد و توانایی تحمل وزن دیگ چدنی و آب داخل آن را داشته باشد و همچنین بهتر است حداقل 10 سانتی متر از ابعاد دیگ چدنی بزرگتر باشد و از سطح موتورخانه بالاتر باشد.

مونتاژ دیگ چدنی

دیگ های چدنی از پره های جداگانه و با روش ریخته گری در قالب تولید می‌شوند و این نکته حمل و نقل و انتقال دیگ های چدنی به محل نصب را آسان کرده است. قبل از شروع مونتاژ، از سالم و تمیز بودن پره ها اطمینان حاصل کنید تا در هنگام مونتاژ و یا بعد از آن با مشکل مواجه نشوید. برای مونتاژ کردن پره های دیگ باید از پره انتهایی شروع کرد. این پره ها با استفاده از بوش های ضدزنگ آب بندی شده و شیارها با استفاده از نخ نسوز عایق کاری می‌شوند. سپس پره های میانی و پره ابتدایی در انتهای کار به یکدیگر متصل شده تا مونتاژ دیگ چدنی به انتها برسد.

انتخاب دیگ چدنی

فروشگاه چشمک با فراهم اوردن امکان خرید اینترنتی و حضوری دیگ های چدنی و سایر تاسیسات تجهیزات ساختمانی، در تلاش است خرید آسان و مطمئن را برای شما به ارمغان آورد؛ به همین منظور اگر پس از مطالعه این مقاله و نکات بیان شده، همچنان در انتخاب دیگ چدنی مناسب ساختمان خود در تردید هستید می‌توانید سوالات خود را از طریق کامنت و یا تماس با کارشناسان ما در تاسیسات چشمک مطرح کنید تا در اسرع وقت به پاسخ خود برسید. برای خرید و آشنایی با خصوصیات دیگ های چدنی نیز میتوانید از این صفحه دیدن فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید