مقالات

کولر گازی و اسپلیت

کولرگازی و اسپلیت

تنفس هوای مطبوع چه در روزهای سرد سال و چه در روزهای گرم تابستان نیاز طبیعی همه‌ی افراد است. برای این کار استفاده از انواع کولر گازی و اسپلیت پیشنهاد می‌شود. دستگاه‌های تهویه و خنک‌کننده مانند کولر گازی علاوه‌بر اینکه هوای مناسب فضای خانه و محیط کار را تأمین می‌کنند از افزایش مصرف آب و گاز و افزایش هزینه‌‌ی خانواده هم جلوگیری می‌کنند.

به طور کلی، تمامی کولر های گازی و اسپلیت‌ ها بر اساس سیکل تبرید تراکمی کار می‌کنند. در کولر های گازی یا اسپلیت یونیت‌ها، ابتدا مایع مبرد در کندانسور (بخش بیرونی کولر گازی یا پنل بیرونی اسپلیت ها) خنک می‌شود و از طریق لوله مسی به شیر انبساطی (expantion valve) منتقل شده و از آنجا به صورت گاز مبرد برای جذب گرمای محیط، وارد کویل پنل داخلی می‌گردد. هوای داخل نیز، پس از عبور از میان کویل‌های پنل داخلی (اواپراتور)، تبدیل به هوای خنک و دلپذیر شده و موجب آسایش و رفاه ساکنین می‌گردد.

انواع کولر گازی

کولر گازی ها در دو نوع، تک منظوره و دو منظوره موجود هستند. به عبارت دیگر کولر های تک منظوره به صورت سرمایشی بوده و کولر های دو منظوره به صورت گرمایشی و سرمایشی عمل می کنند.

با توجه به اطلاعات فنی و قیمت‌های مناسب ارائه شده انواع کولر گازی و اسپلیت در سایت فروشگاهی چشمک، صمیمانه امیدواریم شما کاربر گرامی ضمن مطالعه مشخصات فنی کامل ارائه شده، با اطمینان خاطر از گارانتی اصلی و تحویل سریع محصولات، فروشگاه چشمک را جهت خرید محصول مورد نیاز خود (از یک محصول تا خرید عمده برای شرکت‌ها و پروژه‌های ساختمانی) در سراسر کشور انتخاب فرمایید.

مزایا کولر گازی و اسپلیت نسبت به کولر آبی

کولر های گازی و اسپلیت‌ ها نسبت به کولرهای آبی دارای خنکی مطبوع‌تر، امکان تصفیه هوای داخلی و جذب ذرات و آلودگی‌های معلق در هوا، تأمین سریع‌تر دمای هوای دلخواه، قابلیت استفاده و بهره‌برداری در آب و هوای گرم و شرجی (مرطوب)، تأمین آسایش و رفاه بیشتر، عدم نیاز به مصرف صدها لیتر آب در هر روز، امکان تنظیم دمای هوای خنک خروجی، امکان تأمین گرمایش در مدل‌های خاص، عدم نیاز به اجرای کانال کشی حجیم کولرهای آبی، طراحی شیک و زیبا، کارکرد بی‌صدا و… می‌باشند.

کولر آبی در کولر گازی و اسپلیت

ظرفیت کولرهای گازی و مفهوم BTU

نکته ای که در هنگام انتخاب و خرید کولرهای گازی باید مورد توجه قرار گیرد، ظرفیت کولرهای گازی است که بر حسب BTU عنوان می‌شود، مثلاً کولر گازی اسپلیت 18000، دارای ظرفیت 18000 BTU است. BTU (British Thermal Unit) واحد استاندارد اندازه گیری انرژی گرمایی در تجهیزات تهویه مطبوع است و به مقدار گرمایی گفته می‌شود که می‌تواند دمای یک پوند آب را در فشار یک اتمسفر به میزان یک درجه افزایش دهد. (به عنوان مثال، از 60 درجه فارنهایت به 61 درجه فارنهایت برساند).

راندمان EER چیست؟

EER مخفف Energty Efficiency Ratio به معنی میزان بهره وری انرژی الکتریکی یا مقدار تبدیل انرژی الکتریکی به سرما را نشان می دهد. هر چه مقدار آن در دستگاه بالاتر باشد قدرت خنک کنندگی بالاتری دارد. دستگاه هایی که مصرف انرژی آنها رده ی C به بالا هستند حین مصرف بیشترین میزان مصرف برق را خواهند داشت و در عین حال کمترین بازدهی را دارند، برخلاف مصرف زیاد بازدهی مطلوبی ندارد.

eer در کولر گازی و اسپلیت

با خرید دستگاه های پرمصرف هزینه های گزاف قبض برق را متحمل خواهید شد. بنابراین پیشنهاد ما به شما که قصد خرید این سری از سیستم های تهویه مطبوع را دارید اینست که حتی الامکان از دستگاه هایی با برچسب انرژی A و یا B انتخاب نمایید. چرا که این محصولات با مصرف بهینه انرژی بیشترین بازدهی را دارا می باشند و در مدت زمان کوتاهی دمای اتاق را به درجه دلخواه کاربر می رسانند.

آیا کولر های اسپلیت اینورتر کم مصرف هستند؟

کولر های گازی یا اسپلیت‌ های اینورتر دار(inverter)، با توانایی راه‌اندازی آرام دور کمپرسور یا موتور کولر گازی و اسپلیت، دارای گرید انرژی A مانند کولر گازی ایران رادیاتور با کمترین مصرف برق می‌باشند. بدیهی است کولر های گازی اسپلیت گرید B نسبت به گرید A، دارای مصرف برق بیشتری بوده اما در هر حال از کولر های گازی معمولی کم مصرف‌تر می‌باشند. البته ناگفته نماند، تبلیغاتی که شرکت‌های وارد کننده کولر های گازی اینورتر، مبنی بر کاهش مصرف برق 60 درصدی در این کولر ها دارند، نه اثبات شده است و نه منطقی.

کولر گازی LG اینورتر در کولر گازی و اسپلیت

انواع کمپرسور

در انواع کولر گازی و اسپلیت، کلاً از سه نوع کمپرسور استفاده می‌شود:

  1. کمپرسورهای اسکرال (Scroll)
  2. پیستونی (Reciprocating)
  3. روتاری (Rotary)

به طور کلی کمپرسورها قطعاتی هستند که با استفاده از فشرده کردن و کاهش حجم گاز، باعث تبدیل گاز به مایع می‌شوند. کمپرسورها در کولر های گازی اسپلیت در واقع موتور دستگاه هستند و نقش مهمی ایفا می‌کنند و از لحاظ ساختاری کاملاً مشابه کمپرسور یخچال‌ها می‌باشند. در کولر های اسپلیت امروزی، کمپرسور روتاری بیشترین کاربرد را دارد و نوع اسکرال با وجود عملکرد بهتر، خیلی کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمپرسور روتاری کولر گازی ایران رادیاتور

انواع گاز مبرد در کولر گازی و اسپلیت

در ابتدای این قسمت با توجه به ذهنیت و سوالات بسیاری از مخاطبین، باید به این نکته اشاره نماییم که منظور از عبارت کولر گازی، کولری نیست که با گاز شهری کار می‌کند، بلکه این کولرها با گاز تبرید کار می‌کنند.

به طور کلی مبردهایی که در اسپلیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند به سه نوع تقسیم می شوند:

  • گاز مبرد فریون 22 (R22): از قدیمی‌ترین مبردها که اکنون منسوخ شده است. این مبرد فرمولی شیمیایی داشته و برای لایه اوزون مخرب است.
  • گاز مبرد فریون 410 (R410): فرمولی گیاهی داشته و دوستدار محیط زیست بوده و دارای راندمان بالایی است. مبردهای R410 امروزه در کولر های اینورتر، دارای بیشترین کاربرد می‌باشند.
  • گاز مبرد فریون 407 (R407): این مبرد نیز فرمولی گیاهی داشته و دوستدار محیط زیست است و راندمان بالایی نیز دارد ولی از نظر کاربرد به گستردگی مبرد R410 مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
گاز مبرد اسپلیت ایران رادیاتور

نکات خرید کولر گازی و اسپلیت

  • قبل از انتخاب هر یک از مدل‌های کولر گازی و اسپلیت، به موضوع تک فاز بودن یا سه فاز بودن برق مصرفی آن توجه نموده و همچنین آمپر (A) برق مصرفی آن را با آمپر کنتور برق ساختمان خود مقایسه فرمایید.
  • توجه داشته باشید که پنل بیرونی یا کندانسور کولر گازی اسپلیت که در بیرون واحد آپارتمانی نصب می‌شود، باید در هوای باز با امکان جریان هوا و تبادل حرارت کافی و روی پایه ساخته شده از نبشی بر اساس ظرفیت و به صورت کاملاً تراز شده و افقی، با امکان دسترسی جهت سرویس و شارژ گاز مبرد کولر گازی قرار گیرند.
  • هنگام نصب پنل بیرونی یا کندانسور کولر های گازی و اسپلیت، سعی کنید با در نظر گرفتن حداقل فاصله پنل داخلی و پنل بیرونی یا کندانسور، محلی را انتخاب نمایید که حتی المقدور سایه باشد تا با توجه به کمتر بودن دمای محسوس هوا در سایه نسبت به آفتاب، علاوه بر کاهش مؤثر مصرف برق، راندمان خنک‌کنندگی دستگاه کولر گازی اسپلیت نیز افزایش یابد.
  • فاصله زیاد و بیش از اندازه بین پنل داخلی و پنل بیرونی در کولر های گازی موجب کاهش شدید راندمان خنک‌کنندگی کولر اسپلیت می‌گردد.
  • چنانچه لوله‌کشی و کابل‌کشی بین پنل‌های داخلی و خارجی بر اساس کولر اسپلیت معمولی یا اینورتر قبلاً انجام شده باشد، پیش از سفارش یا خرید کولر اسپلیت، باید سایز یا قطر دقیق لوله‌های مسی اجرا شده و همچنین طول مسیر لوله‌گذاری بین پنل داخلی و خارجی (کندانسور) را جهت مشاوره خرید بهتر به کارشناسان ما اعلام فرمایید.
  • با توجه به تجمع هوای گرم در زیر سقف، درصورتی که محل نصب پنل داخلی اسپلیت روی دیوار فاصله بیشتری (مثلاً 30 سانتی متر) از سقف داشته باشد، انرژی کمتری جهت خنک کردن هوای زیر سقف مصرف می‌گردد (کاهش مصرف برق) و جریان هوای خنک بیشتر و راندمان خنک کنندگی بیشتری در سطح برای ساکنین ایجاد می‌شود.
  • به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی خاموش شدن شعله اجاق گاز به وسیله جریان هوای کولر، نصب انواع کولر گازی و یا اسپلیت در داخل آشپزخانه مجاز نیست.
  • در نظر گرفتن محلی برای تخلیه قطرات آب خروجی از پنل داخلی اسپلیت‌ها ضروری است.
اسپلیت ایران رادیاتور

پرتاب باد کولر گازی اسپلیت

میزان انتقال باد به جلو توسط پنل داخلی که بر حسب متر اندازه گیری می شوند را پرتاب باد می گویند. بطور مثال از فروشنده ها پرتاب باد 10 تا 20 متر برای کولر گازی اسپلیت را می شنوید. هوای ایجاد شده از طریق دریچه های خروجی به سمت بیرونی منتقل شده و به فضای اتاق هدایت می گردد. به منظور انتقال یا پرتاب باد در دستگاه های مختلف حالت دریچه ها بصورت معمولی و هوشمند قابل تنظیم و کنترل می باشد، در مدل های هوشمند به این صورت است که تنها در جهت نشستن کاربر هدایت می شود و در زمان نبود کاربر پرتاب باد به حداقل می رسد، بنابراین به مقدار قابل توجهی در اتلاف و هدررفت انرژی صرفه جویی می گردد.

در مدل های دستی نیز می‌توان به دلخواه کاربر و با توجه با نیاز دمایی متناسب با محیط دریچه ها را به صورت عمودی یا افقی و یا روبه پایین و بالا تنظیم نمود. دسی بل واحد اندازه گیری میزان صدای کولر حین عملکرد می باشد، هرچه قدر عدد کوچکتر باشد، با کمترین میزان صدا و بدون ایجاد مزاحمت دمای اتاق را به درجه دلخواه کاربر می رساند. از دیگر مشخصه ها و ویژگی های کولر گازی در برند های مختلف می توان به گردش باد چهار جهته و یا دو جهته بالا و پایین اشاره داشت.

چرا کولر گازی و اسپلیت قاچاق نخریم؟

امروزه با توجه به اوضاع اقتصادی، مصرف کننده ها جهت خرید کولر گازی و اسپلیت به دنبال کالاهایی با قیمت پایین تر و ارزانتر هستند که با کمترین هزینه کالای مورد نظر خود را خریداری نمایند. همین امر موجب شده که افراد بسیاری کولر هایی با کمترین کیفیت به صورت قاچاق از مرزهای کشور از طریق بازارچه های مرزی وارد بازار نمایند. ممکن است هنگام مراجعه به بازار نام هایی مانند کولر گازی بانه را زیاد شنیده باشید. برخی کولر های موجود در بازار با قیمت پایین و باورنکردنی به فروش می رسد.

نام کولر گازی های تقلبی که به صورت لیبل بر روی پنل کولر های وارداتی متفرقه چسبانده شده به این صورت است که اسم شرکت های سازنده متفرقه را برداشته و به جای آن نام و برند هایی از قبیل ال جی، سامسونگ، اجنرال، گری و … را جایگزین می کنند. در حالیکه این اسپلیت ها تقلبی بوده و از لحاظ کیفیت و کارآیی اصلا قابل مقایسه با برند اصلی نیستند و در برخی موارد کمپرسور با پنل داخلی فرق دارند و عملکرد مناسب ندارند.

نگهداری و سرویس پنل کولر گازی اسپلیت

فیلتر کولر گازی هر دو هفته یا هر یک ماه باید تمیز و شسته شود این مدت کاملاً بستگی به شلوغی و میزان آلودگی آن محیط دارد. در ادامه به بررسی چند نکته در هنگام تمیز کردن کولر گازی اشاره می کنیم:

  • در تمیز کردن پنل داخلی کولر‌ گازی، حتماً قسمت برقی پنل را خوب با پلاستیک بپوشانید و دقت داشته باشید که این قسمت نباید به هیچ وجه خیس شود.
  • برای تمیز کردن کویل یا قسمت رادیات مانند کولر‌ گازی سعی کنید از پارچه‌های مخصوص و فرچه‌های نرم استفاده کنید.
  • قبل از برگرداندن فیلتر‌ها حتماً از خشک شدن آن‌ها مطمئن شوید.
  • از اعمال فشار و حرکات غیر ضروری حین تمیز کردن کولر‌ گازی خودداری کنید.
  • از قرارگیری صحیح و محکم قطعات اطمینان حاصل کنید.
  • قبل از بستن کامل قاب از سالم بودن سیم‌ها و اتصالات اطمینان حاصل کنید.
  • بعد از تمیز کردن پنل داخلی کولر گازی حتماً مسیر تخلیه آب کولر بررسی شود.
  • نحوه باز کردن دریچه‌های کولر با هم تفاوت‌هایی دارند و سعی کنید حتماً دفترچه راهنمای کولر را مطالعه کنید.
کولر گازی و اسپلیت

خرید کولر گازی و اسپلیت

فروشگاه چشمک با بیش از سی سال سابقه در زمینه تاسیسات و نماینده اول شرکت های معتبری چون ایران رادیاتور و فرولی، تراست، ال جی و … همواره تمامی محصولات تهویه مطبوع از جمله کولر گازی، اسپلیت و … با گارانتی اصلی شرکت و بهترین قیمت به دست شما مشتریان عزیز برساند.

همچنین میتوانید برای انتخاب دقیق بهترین محصول مورد نیاز با کارشناسان ما در بخش فروش مشاوره نمایید. همچنین  به استحضار می رسانیم تعیین و انتخاب نهایی برند محصول مورد نظر باید صرفا توسط خریدار و براساس قدرت برند، اطمینان از ارائه خدمات بعد از فروش و مناسب بودن قیمت محصول انجام گردد.

دیدگاهتان را بنویسید