مقالات

سرویس و نگهداری رادیاتور شوفاژ

سرویس و نگهداری رادیاتور شوفاژ

سرویس و نگهداری رادیاتور شوفاژ و اطمینان از کارآمد بودن آن نه تنها برای ایجاد فضایی راحت در خانه بلکه برای صرفه‌ جویی در هزینه‌ های بلند‌ مدت نیز کاری اجتناب ‌ناپذیر است. اینکه بتوانید هرگونه مشکلات مربوط به رادیاتور شوفاژ را برطرف کنید، نشان‌دهنده این است که می‌توانید در ماه‌های سرد سال به سرعت خانه خود را گرم کنید. گروه فنی چشمک سعی دارد در این مقاله شما مشتریان عزیز را با روش صحیح سرویس و نگهداری رادیاتور شوفاژ آشنا کند.

امروزه خرید یک محصول با کیفیت هم نیازمند نگهداری و رسیدگی صحیح و به موقع است، برای مثال اگر آسانسور ساختمان مرتب و به موقع سرویس نشود ممکن است دچار نقض فنی شده و صدمات جبران ناپذیری را بر جای بگذارد، پس نگهداری و سرویس به موقع و انجام آن توسط تکنسین مجاز، موجب افزایش طول عمر دستگاه شده و کمترین صدمات جانی و مالی را در پی خواهد داشت.

روش های سرویس و نگهداری رادیاتور شوفاژ

امروزه شما می توانید بخشی از این امر مهم را خودتان انجام دهید (هر چند که تجربه کافی نداشته باشید)، در موارد ذیل تلاش شده است که با توجه به نیاز خود بتوانید عوامل ایراد را در رادیاتور خود بررسی و درصدد رفع آن بکوشید.

خرید رادیاتور ایران رادیاتور

برای نصب رادیاتور چه نکاتی حائز اهمیت است؟

  1. بهتر است رادیاتور ها در مکان های سرد ساختمان مانند زیر پنجره ها نصب شود. (پیشنهاد می‌شود که از پنجره‌ های دو جداره استفاده کرده و رادیاتور را زیر پنجره نصب کنید. با این کار مقداری از حرارت رادیاتور صرف تلفات پنجره شده و مابقی هم صرف گرم کردن فضای اتاق می‌شود. اطراف رادیاتور ها باید باز باشد تا گرما بهتر در محیط در جریان باشد.)
  2. نصب شیر هوا گیری خودکار جهت طول عمر موتوخانه و تجهیزات گرمایشی بسیار مفید است.
  3. استفاده از شیرهای ترموستاتیک به جای شیرهای معمولی باعث افزایش عمر مفید موتورخانه یا پکیج می شود.
  4. در مکان هایی که دارای رطوبت بالایی است مانند حمام و استخر ها بهتر است از رادیاتورهای آلومینیومی استفاده شود.
  5. نوع رادیاتورهای آلومینیومی تمام دایکاست به صورت بلوک های 7 پره و 10 پره عرضه می شوند در این نوع رادیاتور تعداد پره ها قابل تغییر است و با توجه به ابعاد محیط می توان تعداد پره ها را کم یا زیاد کرد.

هواگیری چه زمانی انجام می شود؟

زمانی که شما در سرویس و نگهداری رادیاتور شوفاژ با چک کردن رادیاتور متوجه شدید که نیمی از رادیاتور گرم و نیمی از آن سرد است، با هواگیری می توانید این مشکل را برطرف کنید.

هواگیری رادیاتور ( شوفاژ )

روش صحیح هواگیری رادیاتور

  1. هنگامی که آب گرم وارد رادیاتور شد، سیستم گرمایش مرکزی (معمولاً پکیج) خود را خاموش کنید.
  2. سپس باید کلید هواگیری مخصوص رادیاتور را پیدا کنید. این ابزاری است که دریچه رادیاتور را باز و بسته می‌کند. شما می ‌توانید آن را خریداری کرده یا به عنوان راه ‌حلی دیگر، بهتر است از یک پیچ گوشتی یا انبردست استفاده کنید.
  3. کلید هواگیری را درون شیر قرار دهید که معمولاً در یکی از دو انتهای بالای رادیاتور قرار دارد.
  4. کلید را به اندازه‌ ای بچرخانید که دریچه کمی باز شود. در این زمان هوا به آرامی خارج می‌شود. اگر به همراه هوا آب هم از دریچه شوفاژ خارج شد، نشان ‌دهنده این موضوع است که کلید را بیشتر چرخانده ‌اید.
  5. هنگام خارج شدن هوای به دام افتاده زمان آن رسیده که دوباره شیر را محکم کنید.
  6. هم اکنون می توانید سیستم گرمایش مرکزی خود را دوباره روشن کنید تا بررسی کنید که رادیاتور در حالت عادی کار می‌کند و اینکه هیچ نشتی وجود نداشته باشد.
  7. پس از اتمام کار، باید اطمینان حاصل کنید که فشارسنج بر روی سیستم گرمایشی هنوز در محدوده پیشنهادی سازنده (مثلا 1/5 بار) قرار دارد. اگر این‌گونه نیست، از طریق شیر تخلیه (شیر پر کن)، آب اضافی را وارد سیستم کنید تا فشار آب تنظیم شود.
سرویس و نگهداری رادیاتور ( شوفاژ )

علت ایجاد صدا در رادیاتور چیست؟

در زمان سرویس و نگهداری رادیاتور شوفاژ شنیدن صدا از رادیاتور اتفاقی کاملاً طبیعی است. در زیر برخی از دلایلی که ممکن منجر به این عامل شود ذکر شده است:

  • صدای تیک تیک رادیاتور کاملاً طبیعی است و نیازی به توجه ندارد، این صدا تنها به دلیل گرم و سرد شدن شوفاژ است.
  • شنیدن صدای سوت به دلیل سرعت جریان آب ایجاد می‌شود. این صدا معمولاً نشان می‌دهد که آب بیش از حد در رادیاتور جریان دارد. با چرخاندن کامل شیر رادیاتور می‌توان این مسئله را حل کرد.
  • صدای شنیدن ضربه معمولاً در اثر نصب نادرست ترموستاتیک رادیاتور می‌باشد. ممکن است مشکل این باشد که جریان سوپاپ ها به اشتباه تغییر کرده است (به ویژه اگر رادیاتور جدیدی نصب کرده‌اید).
آیکون مقاله

بیشتر بخوانید

رادیاتور چیست؟

در زمان نشت آب از رادیاتور چه عواملی را بررسی کنیم؟

اگر رادیاتور آلومینیومی شما دچار نشتی شده باشد شما می توانید با تعویض همان پره نشتی را رفع نمایید ولی اگر رادیاتور شما حوله ای و یا پنلی ( فولادی ) باشد می بایست کل رادیاتور را به صورت یکجا تعویض فرمایید.

رادیاتور

خوردگی یا آسیب دیدن هسته رادیاتور می‌تواند علت نشت آب باشد. اگر مقدار نشت آب متوسط و زیاد است، شاید لازم باشد رادیاتور خود را تعویض کنید. نشتی رادیاتور در یک زنجیره قرار دارد.

خطوط لوله کشی

سوراخ ‌ها یا ترک ‌های موجود در خطوط حنک کننده می‌ تواند باعث نشت مایع شود. سن عامل مهمی در اینجا است: این لوله ها با گذشت زمان شکننده می‌شوند و شروع به ترکیدن می‌کنند.

چرا باید رادیاتور را تمیز کنیم؟

به طور قطع نظافت رادیاتور تاثیر مثبتی در افزایش راندمان آن دارد. بهتر است گاهی با یک دستمال رادیاتو رها را تمیز کنید و گرد و غبار و دوده را از آن‌ها پاک کنید. از برچسب مخصوص رادیاتور هم می توان برای تمیز ماندن رادیاتور استفاده نمود. این کار راحت ترین و در دسترس ترین روش در سرویس و نگهداری رادیاتور شوفاژ است.

اهمیت رسوب زدایی در سرویس و نگهداری رادیاتور شوفاژ

انجام این کار اهمیت زیادی داشته و در سلامت کارکرد پکیج دیواری بسیار موثر می باشد. رسوبات داخل لوله کشی و رادیاتور ها با چرخش پمپ به داخل دستگاه کشیده می‌شود و باعث گرفتگی مبدل خروجی های پمپ و کلیه اتصالات پکیج خواهد شد که گاهاً برای پیدا کردن جای دقیق این گرفتگی وقت زیادی باید صرف شود و هزینه بر هم می باشد.

حتی در صورتی که در مسیر شیلنگ برگشت شوفاژ یعنی شیلنگی که زیر پمپ قرار گرفته است صافی نصب شده باشد این رسوبات پشت توری صافی آمده و مسیر را کاملا کیپ خواهد کرد و عدم گردش صحیح آب باعث صدمه زدن به دستگاه شما می گردد. بهترین زمان انجام رسوبگیری رادیاتور قبل از راه اندازی پکیج و یا نهایتا قبل از شروع فصل زمستان میباشد. وسایل مورد نیاز برای انجام این کار فقط یک عدد مغزی تبدیل 5/2 به 2 و آچار فرانسه می باشد.

آموزش مرحله به مرحله رسوب گیری رادیاتور

  1. ابتدا، آب پکیج را تخلیه نمایید شیر ورودی آب مصرفی به پکیج را ببندید و شیر پرکن پکیج را باز کنید و یکی از شیر های آب گرم در ساختمان (ترجیحا پایین ترین شیر) را باز کرده و تا پایین آمدن عقربه گیج فشار روی صفر منتظر بمانید.(منظور از شیلنگ برگشت شوفاژ شیلنگی است که زیر پمپ قرار می گیرد.)
  2. چهار عدد شیلنگ زیر پکیج داریم که به چهار خروجی زیر پکیج متصل شده است. وقتی روبروی پکیج ایستاده ایم و زیر پکیج را نگاه می‌کنیم به ترتیب از سمت راست به چپ خروجی های زیر پکیج را مشخص کنیم. اولین خروجی از راست که همان برگشت شوفاژ می باشد.
  3. دومین خروجی که شیر ورودی آب مصرفی (آب سرد) به آن متصل است با نام ورودی آب سرد شناخته می شود. سومین خروجی برگشت آب گرم مصرفی می باشد که با نام خروجی آب گرم شناخته می شود. و چهارمین خروجی رفت شوفاژ می باشد که به همین نام شناخته می شود. تقریبا در وسط این چهار خروجی یک شیلنگ نیز وجود دارد که به شیر گاز متصل شده است که ما در اینجا فعلا کاری به آن نداریم. وقتی مشخص شد کدام شیلنگ به کدام خروجی متصل شده است. رادیاتور را بصورت زیر رسوگیری نمایید:
  • تمام شیلنگ ها را از زیر پکیج باز کنید و با مغزی تبدیلی که از قبل تهیه کرده اید ابتدا ورودی آب سرد را به رفت شوفاژ متصل کنید و بعد از این که شیلنگ برگشت را داخل ظرف بزرگی و یا در ظرفشویی قرار دادید، کم کم اقدام به باز کردن شیر ورودی آب سرد نمایید و تا زمانی که آب خروجی از شیلنگ برگشت شوفاژ کاملا تمیز نشده باشد شیر را نبندید. همین روش و کار را به صورت بالعکس انجام داده و ورودی آب سرد را این بار به برگشت شوفاژ متصل کرده و شیلنگ رفت شوفاژ را داخل ظرف قرار بدید تا مسیر لوله کشی و رادیاتور ها کاملا تمیز گردد.
  • وقتی این کار را انجام می دهید، مسیر لوله ها از رسوبات و آشغال تخلیه می‌شود ولی برای اینکه رادیاتور ها نیز به همین صورت تمیز شود باید به این ترتیب عمل کنید.
  • هنگامی که این کار را انجام می دهید وقتی شیر آب باز است از فرد دیگری بخواهید که ابتدا کلیه رادیاتور ها را از سر شیر آنها ببندد و سپس از او بخواهید رادیاتور ها را یک به یک باز کند و پس از چند دقیقه رادیاتور جدید را باز کند و قبلی را ببندد. به این ترتیب وقتی کل‌ فشار آب روی یک رادیاتور باشد کلیه املاح و رسوبات رادیاتور تخلیه خواهد شد و عمل رسوبگیری بخوبی انجام می شود.

زمان مناسب رسوب زدایی

با شروع کارکرد پکیج در فصل زمستان، خود به خود تمام رسوبات و جرم موجود در رادیاتور شوفاژ از طریق پمپ پکیج به داخل دستگاه کشیده شده و همین مسئله باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در آینده می شود ولی برای دستگاه هایی که روی شیلنگ برگشت شوفاژ صافی برنجی نصب کرده‌اند این قضیه کمی متفاوت است که در این صورت این رسوبات ابتدا مسیر توری صافی را گرفته و مسیر را می‌بندد و به غیر از آن ممکن است مسیر گردش آب در سیستم لوله کشی و سر شیر رادیاتور مسدود گردد. پس اصولی تر است که قبل از راه اندازه پکیج برای سرویس و نگهداری رادیاتور ( شوفاژ ) اقدام شود.

چرا رادیاتور به طور کامل گرم نمی شود؟

  • مشکل در سیستم گرمایش مرکزی:

این بدان معنی است که در واقع سیستم گرمایش مرکزی خانه شما به درستی کار نمی‌کند. اگر فقط یکی از رادیاتور ها گرم می‌شوند، این می‌تواند نشانه ای از وجود یک مسئله بزرگتر باشد. مثلا نشتی در سیستم لوله کشی ساختمان و …

  • عدم هواگیری:

در سرویس و نگهداری رادیاتور ( شوفاژ ) روش هواگیری به طور کامل توضیح داده شد.

  • مشکل در شیر های رادیاتور:

اطمینان حاصل کنید که هر دو شیر در ورودی و خروجی رادیاتور باز است و اگر سوپاپ ترموستاتیک دارید مطمئن شوید که رادیاتور روشن است. میزان درجه حرارت را بررسی کنید، اگر حرارت کم باشد، مشکل یا در بسته بودن شیر خروجی و در نتیحه توقف آب گرم و یا رسوب رفتن و هرز شدن شیر ها است.

هواگیری شوفاژ ( رادیاتور )

لوازم مورد نیاز برای سرویس و نگهداری رادیاتور شوفاژ

  • آچار فرانسه
  • پیچ گوشتی (دو سو و چهار سو)
  • انبر دست
  • آچار آلن

کاری که قبل از استفاده از شوفاژها باید انجام داد؟

قبل از استفاده از شوفاژها، باید تنظیمات مربوط به آن‌ها را بررسی و انجام دهید تا به بهترین نحو عمل کنند. این تنظیمات ممکن است بسته به نوع دستگاه متفاوت باشند. در دستگاه‌های آنالوگ یا ولومی، معمولاً دکمه‌هایی برای تنظیم حالت دستگاه وجود دارد. اگر فصل زمستان است، دستگاه را بر روی حالت زمستان یا شوفاژ تنظیم کنید. همچنین، اگر دارای ولوم جداگانه برای آب گرم و شوفاژ هستند، ولوم مربوط به شوفاژ را باز کنید.
در دستگاه‌های دیجیتال، معمولاً دکمه MODE وجود دارد. این دکمه را بر روی حالت زمستان یا شوفاژ تنظیم کنید.
برای راه‌اندازی دستگاه، ابتدا گاز دستگاه را باز کنید.
سپس دمای دلخواه خود را انتخاب کرده و تنظیم کنید. این تنظیمات به میزان گرما نسبت به هوای دلخواه شما مرتبط است.
پس از تنظیمات، دستگاه برای رادیاتورها روشن شده و به کار خود ادامه می‌دهد.
در نهایت، اطمینان حاصل کنید که شیرهای زیر پکیج را باز کرده‌اید تا آب به رادیاتورها جریان داشته باشد.
با انجام این مراحل، دستگاه شوفاژ شما به بهترین شکل عمل خواهد کرد و گرمای مورد نظر شما را تأمین خواهد کرد. بعد از تنظیمات و راه اندازی پکیج نوبت به راه اندازی شوفاژ می رسد که باید مراحل زیر را برای این کار طی کنید. حال نوبت به شوفاژ میرسد که در ادامه خواهیم گفت:

این مراحل عبارتند از:

  • باز کردن شیر رادیاتورها
  • هواگیری شوفاژ
  • باز کردن شیر پایین رادیاتورها
  • صبر جهت گرم شدن رادیاتورها

اما مهم ترین کاری که قبل از استفاده از شوفاژها باید انجام داد، این است که قبل از این که زمستان شروع شود، باید با جرم گیری از لوله کشی های رادیاتورها و شوفاژها از به وجود آمدن مشکلات بعدی جلوگیری کرد. چرا که عدم شستشو باعث زودتر خراب شدن پمپ و دیگر اجزاء پکیج نیز می شود. همچنین در شیلنگ های شوفاژ ها نیز اگر زود به زود تمیز نشود باعث تجمع در مسیر آب شده و پمپ فشار زیادی را در این حین متحمل خواهد شد. به همین دلیل است که بهترین زمان برای رسوب گیری قبل از شروع فصل زمستان می باشد.

توصیه برای نگهداری بهتر شوفاژ

1.   نظافت و گردگیری دوره‌ای رادیاتور باعث افزایش راندمان گرمادهی آن خواهد شد.
2. هواگیری به موقوع رادیاتور می‌تواند مانع فرسودگی آن شود.
۳. نصب رادیاتور زیر پنجره باعث هدر دادن انرژی و از بین رفتن منابع مالی خانواده می شود.
۴. برای نظافت و گردگیری رادیاتور از شوینده های قوی و همچنین اسکاچ زبر استفاده نکنید.
۵. نصب رویه چوبی یا فلزی برای رادیاتور جهت زیبایی بهتر، مانع بزرگی برای انتقال انرژی به داخل اتاق است و راندمان را بسیار کاهش خواهد داد.

نتیجه:

شما مشتریان عزیز می توانید برای آگاهی از خدمات پس از فروش رادیاتور ها با کارشناسان فروشگاه چشمک در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید