مقالات

انتخاب و خرید رادیاتور آلومینیومی

انتخاب و خرید رادیاتور آلومینیومی

فروشگاه اینترنتی چشمک با بیش از سی سال سابقه درخشان در امور تاسیسات، سیستم های گرمایشی، سرمایشی و تهویه مطبوع سعی دارد در این مقاله شما مشتریان عزیز را با نکات مهم انتخاب و خرید رادیاتور آلومینیومی آشنا و نگرانی های شما را کاهش دهد. به طور کلی یکی از روش های رایج گرمایش در آپارتمان ها و منازل استفاده از انواع رادیاتور آلومینیومی (یا پنلی، فولادی و … ) می باشد.

آب موجود در رادیاتور ها در سیستم حرارت مرکزی ساختمان ( موتورخانه ) توسط تجهیزاتی مانند مشعل و دیگ، گرم می‌شود و این آب گرم‌ توسط پمپ و لوله ها به قسمت‌ های مختلف ساختمان هدایت و وارد رادیاتور های هر قسمت می‌شود، هر زمان گرمای آب در اثر تبادل حرارت با محیط ( توسط رادیاتور ها ) کاهش یابد، دوباره آب به موتورخانه هدایت شده تا گرم شود و این چرخه بارها تکرار می گردد.

معمولاً از رادیاتورها در مکان هایی که نیاز به کنترل دقیق دما و رطوبت ندارند استفاده می گردد چرا که رادیاتور ها عمدتاً دارای توانایی تولید گرما می باشند و قابلیت تنظیم درجه حرارت و رطوبت محیط را ندارند اما رادیاتور ها در عین حال میزان رطوبت نسبی اتاق را نیز کاهش می دهند. (البته با استفاده از شیر ترموستاتیک رادیاتور می توانید دمای محیط خود را کاملاً تنظیم نمایید.)

رادیاتور آلومینیومی چیست؟

آلومینیوم یک رسانای بسیار قوی گرما است. پره‌ های رادیاتور‌های آلومینیومی از شمش آلیاژ آلومینیوم A413 تولید می‌شوند که قادرند میزان مشخصی گرمادهی انجام دهند. در رادیاتور‌های آلومینیومی به دلیل استفاده از فلز آلومینیوم، انتقال حرارت در محیط به نحو احسنت انجام می‌شود. رادیاتور‌های آلومینیومی پس از رادیاتور‌های مسی (که بسیار گران قیمت هستند) بالاترین نرخ انتقال حرارت در محیط را دارند. به‌عنوان‌مثال هر متر مربع از سطح رادیاتور آلومینیومی قادر است چیزی حدود ۶۷۰ کیلوکالری در ساعت ایجاد گرمایش داشته باشد. برای ساخت رادیاتور ‌های آلومینیومی می‌توان از دو روش اتصال مکانیکی و روش بریزینگ (Brazing) استفاده کرد.

خرید رادیاتور ایران رادیاتور
  • بریزینگ: در این روش لوله‌ها و پره‌ها را، به طور مجزا، از نوار‌های آلومینیومی مخصوص می‌سازند. جنس و نحوه ساخت هر کدام از این قطعات متفاوت است.
  • مکانیکی: در روش مکانیکی لوله‌ها را گرد و یا بیضوی طراحی می‌کنند و آن ‌ها را به روش اکسترود و یا کششی می‌سازند. سپس به کمک ماشین پره‌زنی (Fin Machine) پره‌ ها را تولید می‌کنند. بر روی پره‌ ها مجاری کوچکی برای عبور هوا تعبیه می‌شود که به آن‌ها لوور می‌گویند. در صورتی که این منافذ بسته شوند، راندمان رادیاتور به طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد.

انواع رادیاتور آلومینیومی از نظر روش تولید

1. رادیاتورهای آلومینیومی تمام دایکاست:

رادیاتورهای آلومینیومی تمام دایکاست مرغوب ترین روش تولید را داراست و هر پره از رادیاتور به صورت یکپارچه در قالب دایکاست تولید می شود. هر پره پس از عملیات تست، فینیشینگ و رنگ آمیزی به هم متصل شده، به صورت بلوک های 5 پره، 7 پره و 10 پره در بسته بندی قرار گرفته و عرضه می شوند. (برای استفاده از بلوک رادیاتور با تعداد پره های متفاوت باید در محل نصب به پره ها افزوده شود.)

2. رادیاتورهای آلومینیومی اکسترود:

پره های آن ها ثابت و غیرقابل افزایش یا کاهش است، در مورد انواع دیگر رادیاتورهای آلومینیومی دایکاست، تعداد پره بلوک ها قابل تغییر در محل می باشد. مثلا برای تهیه یک بلوک رادیاتور 15 پره ناگزیر یک رادیاتور 5 پره و یک 10 پره به هم متصل می شوند و یا برای 20 پره دو بلوک 10 پره را نصاب در زمان نصب به هم متصل می نماید.

3. رادیاتورهای آلومینیومی دایکاست اکسترود:

در رادیاتورهای دایکاست اکسترود روش تولید تلفیقی از هر دو روش فوق می باشد. به این ترتیب که قسمت بالا و پایین هر پره به روش دایکاست تولید می شود و قسمت وسط هر پره به روش اکسترود و سپس قطعه بالا، وسط و پایین به هم متصل می شوند.

انتخاب و خرید رادیاتور آلومینیومی

نکات مهم انتخاب و خرید رادیاتور آلومینیومی

  • سطح تابش یکنواخت و گسترده و گرمای تابشی بیشتر نسبت به انواع رادیاتور.
  • با توجه به ابعاد محل نصب و محاسبه اتلاف حرارتی فضای مورد نظر می‌توانید تعداد پره های رادیاتور مورد نیاز خود را با توجه به شکل، ابعاد و میزان گرمادهی هر مدل رادیاتور انتخاب نمائید.
  • طبق معمول تأکید ما بر محاسبه دقیق بارهای حرارتی ساختمان توسط نرم افزار و نیز تأیید نتایج محاسبات توسط یک مهندس تأسیسات می باشد که در این صورت قطعا هزینه‌های شما در کل کاهش خواهد یافت.
  • معمولا فاصله لوله های آب گرم رفت و برگشت رادیاتورهای آلومینیومی که از دیوار پشت رادیاتور بیرون می آیند، 50 سانتی متر است، اما قبل از انتخاب مدل رادیاتور بهتر است فاصله این لوله ها مجددا کنترل شوند.
  • لازم است رادیاتورها را در مجاورت جداره های پیرامونی و سرد ساختمان ( زیر پنجره ها و نزدیک جداره های خارجی ساختمان ) نصب نمایید.
  • امروزه با توجه به هزینه های سنگین سوخت از یک طرف و همچنین پدیده گرمایش زمین از طرف دیگر، استفاده از شیرهای ترموستاتیک رادیاتور به جای شیرهای معمولی برای رادیاتورها یک انتخاب و حتی اجبار کاملاً هوشمندانه و اقتصادی محسوب می شود. این شیرها به شدت از هزینه قبوض گاز شما می‌کاهد و همچنین در افزایش عمر موتورخانه یا پکیج گرمایشی نیز تأثیر محسوس دارد.
  • استفاده از شیر هواگیری خودکار رادیاتور باعث سهولت در عمل هواگیری می شود و به علاوه خطر نشت آب از رادیاتور به مبلمان و اثاثیه منزل را جدا کاهش می‌دهد.
  • هواگیری مرتب و به موقع از الزامات اصول نگهداری تجهیزات گرمایشی است. توجه داشته باشید هواگیری اصولی و به موقع سیستم مدار گرمایش هر سال در اول فصل سرما در حالتی که پمپ گردش آب رادیاتور ها را خاموش نموده باشید، با دقت انجام شود.
  • هنگام انتخاب و خرید رادیاتور آلومینیومی ، مدلی را انتخاب کنید که علاوه بر داشتن آب بندی و شکل مناسب، مشابه آن نیز در بازار به وفور یافت شود تا چنانچه در آینده نیاز به خرید تعدادی پره از آن رادیاتور را داشتید به سرعت و با کمترین هزینه یافت شوند.
  • هر چه عرض پره بیشتر باشد، بلوک رادیاتور زیبا‌تر و شکیل ترخواهد شد. معمولا رادیاتور آلومینیومی پره‌ای با دو عرض، عرضه می‌شود: عرض 6 سانتیمتری و 8 سانتیمتری. بنابراین بهتر است برای فضا های بزرگ از انواع پره های با عرض 8 سانتیمتری استفاده کنید.
  • دقت شود فاصله حداقلی بلوک رادیاتور با دیوار (5 سانتیمتر) و از کف (10سانتیمتر) رعایت شود، چرا که عدم رعایت این فواصل باعث کاهش شدید گرمادهی رادیاتور می‌شود.
  • تا آنجا که امکان دارد باید فضای اطراف رادیاتورها برای گردش بهتر هوا و افزایش بازدهی و قدرت حرارتی رادیاتور باز باشد. بنابراین سعی کنید انواع پوشش ها و موانع را (مانند پرده، مبلمان و…) از جلوی رادیاتور دور کنید.
  • خانه شما چه بزرگ باشد و چه کوچک، شوفاژ نباید فضای زیادی از آشپزخانه اشغال کند. پس یک رادیاتور عمودی برای آشپزخانه انتخاب کنید. شاید حتی رادیاتورهای مدل حوله ای گزینه خوبی باشد  تا راحت تر بتوانید دستمال های شسته شده آشپزخانه را روی آن پهن کرده و درعین حال از گرما و حرارت رادیاتورش نیز برخوردار شوید.
  • توجه به این نکته شاید اهمیت زیادی نداشته باشد زیرا که با توجه به مدت زمان بالای گارانتی رادیاتورهای پره ای و اینکه این گارانتی به صورت تعویض می‌باشد خیلی به ندرت پیش می‌آید که رادیاتوری نیاز به تعمیر داشته باشد ولی در این مورد می‌توان ذکر کرد که رادیاتور پره ای در صورتی که یک پره اش سوراخ شود امکان حذف همان پره را دارد.

محاسبه تعداد پره رادیاتور آلومینیومی

در انتخاب و خرید رادیاتور آلومینیومی برای محاسبه تعداد پره های رادياتور آلومینیومی شوفاژ مورد نياز هريک از فضاهای ساختمان خود، ضمن اعلام ابعاد و موقعيت مکاني آن با کارشناسان فروشگاه چشمک مشورت فرمائید.

البته برای شرایط آب و هوایی مانند تهران به شرط عدم نفوذ بیش از حد هوای سرد به داخل و وجود فقط یک دیوار در معرض هوای سرد خارج، در طبقات وسط ساختمان می توان به صورت تقریبی برای هر متر مربع از بنای مفید حدود ۸۵ کیلوکالری و برای طبقه بالای پارکینگ برای هر متر مربع از بنای مفید حدود ۹۵ کیلو کالری و همچنین برای واحد هایی که در زیر سقف ساختمان واقع شده اند حدود ۱۲۰ کیلوکالری در نظر گرفته شود. (به ازاء هر دیوار اضافه که با هوای سرد خارج در تماس باشد ۲۰% به مقادیر گرمادهی فوق اضافه می گردد)

اکنون میتوانید با ضرب متراژ فضای مفید مورد نظر در کیلو کالری گرمایش مورد نیاز آن فضا مقدار گرمایش مورد نیاز هریک از فضاهای ساختمان خود را محاسبه نمایید و رادیاتور آلومینیومی مناسب را انتخاب و خرید نمایید. در خاتمه با تقسیم عدد گرمایش مورد نیاز هریک از فضا ها بر گرمای تولیدی هر پره از رادیاتور انتخابی خود، تعداد پره رادیاتور مورد نیاز خود را به دست آورید. (گرمای تولیدی هر پره در جدول مشخصات فنی آن مدل مشخص شده است.)

انتخاب و خرید رادیاتور آلومینیومی

مزایای انتخاب و خرید رادیاتور آلومینیومی

  • رادیاتور آلومینیومی به دلیل جنس فلز مورد استفاده سبک می باشد.
  • راندمان انتقال حرارت رادیاتورهای آلومینیومی نسبت به رادیاتورهای فولادی بالاتر است.
  • رادیاتورهای آلومینیومی در دراز مدت حتی در محیط های مرطوب مانند حمام زنگ نمی زنند.
  • رادیاتور آلومینیومی دارای طول عمر بالا و مقاوم در برابر ترک خوردگی و یا خم شدن می باشد.
  • رادیاتور آلومینیومی بسیار سازگار با محیط زیست می باشد چراکه آلومینیوم یک فلز قابل بازیافت است.
  • امکان کاهش یا افزایش پره رادیاتورها و در نتیجه امکان افزایش توان گرمادهی بلوک رادیاتور در این رادیاتورها وجود دارد. (البته در رادیاتورهای آلومینیومی تمام دایکاست و رادیاتورهای دایکاست اکسترود)
  • امکان تعویض پره‌های آسیب دیده رادیاتور آلومینیومی مهیاست ( اگر یک پره سوراخ شد یا به هر دلیل آسیب دید، امکان آنکه فقط همان پره را تعویض کرد وجود دارد.) البته گاهی هزینه بازکردن بلوک و تعویض یک پره بالاتر از خرید و تعویض کل بلوک رادیاتور می‌باشد.

ویژگی رادیاتور آلومینیومی ایده آل برای خرید

در انتخاب و خرید رادیاتور آلومینیومی رادیاتور ایده آل رادیاتوری است که انرژی کمتری مصرف کند و راندمان بالاتری داشته باشد، بیشترین ظرفیت حرارتی را در کمترین فضای ممکن ایجاد کند، ثبات حرارتی بهینه ای داشته باشد؛ یعنی دمای اتاق را در حدی از گرما حفظ کند. همچنین رادیاتور باید با فضای مورد نیاز و سیستم تولید گرمایش یعنی موتورخانه تناسب داشته باشد.

انتخاب و خرید رادیاتور آلومینیومی

از لحاظ ظاهری هم زیبایی و تناسب رادیاتور با دکوراسیون منزل حائز اهمیت است، کیفیت رنگ، مقاومت دربرابر زنگ زدگی و مقاومت مکانیکی، داشتن سطح صاف و بدون لبه تیز فاکتورهای بسیار مهمی هستند. ویژگی مورد توجه دیگر قیمت مناسب و نوع اتصالات و سهولت در نصب آن است. در ضمن حتما حواستان باشد که هر وسیله ای که می‌خرید از جمله رادیاتور باید پشتیبانی خدمات و گارانتی تعویض مناسبی داشته باشد.

نتیجه کلی انتخاب و خرید رادیاتور آلومینیومی

در انتخاب و خرید رادیاتور آلومینیومی با توجه به اینکه کلیه محصولات در سایت فروشگاه چشمک، اولین و رسمی ترین نماینده شرکت ایران رادیاتور، با گارانتی اصلی و تخفیف های کامل ارائه می شود، جهت رفاه حال خریداران محترم، فروشگاه چشمک اقدام به فروش ویژه رادیاتور ایران رادیاتور در سراسر کشور می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *