مقالات

داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی

داکت اسپلیت

استفاده از داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی برای سرمایش و گرمایش آپارتمان های مسکونی، اداری، ویلاها و … به عنوان یک گزینه لوکس و با هزینه برق مصرفی معادل و یا حتی بیشتر از کولرهای گازی اسپلیت با توجه به محاسبات بار در نظر گرفته می شود. داکت اسپلیت ها عموما به جای چند اسپلیت در یک واحد مورد استفاده قرار می گیرند.

با استفاده از داکت اسپلیت ها علاوه بر استقلال در تامین سرمایش و گرمایش برای هر واحد از آپارتمان به صورت مستقل، همچنین هزینه های نگهداری و بهره برداری از یک سیستم برودتی به شدت کاهش می یابد. در اینجا قصد داریم در مورد داکت اسپلیت ها صحبت کنیم چرا که بیشتر مشتریان در مورد این محصول کمتر می دانند و در اکثر اوقات آن ها را در گروه کولرهای گازی دسته بندی می کنند.

داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی چیست؟

همانطور که از نام داکت اسپلیت مشخص است، شامل دو واحد مجزا است. این دو واحد یونیت یا کانال داخلی است که محل تعبیه آن درون سقف کاذب محل مورد نظر است و بخش خارجی آن در فضای آزاد مانند بالکن، پشت بام و یا حیاط قرار می گیرد. هواساز که همان یونیت داخلی است از طریق دو لوله مسی به کندانسور یا همان یونیت خارجی متصل می شود و تبادل و انتقال دما از طریق آن ممکن می شود.

عمل سرمایشی این دستگاه مشابه کولر گازی است و عمل تبرید سازی ماده مبرد از طریق ایجاد هوا سرد در داخل کمپرسور انجام می گیرد. این سیستم علاوه بر عمل سرمایش گرمایش محیط را نیز در فصول سر تامین می کند و هوا مطلوب و دلچسب را برای ساکنان محیط فراهم می کند. عملکرد گرماسازی این سیستم مانند اسپیلت نیست.

نحوه عملکرد داکت اسپلیت

داکت اسپلیت چگونه کار می‌کند و اجزای داخلی آن کدامند؟

  • یونیت داخلی داکت اسپلیت

داکت اسپلیت از دو بخش یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده است. نقش تامین هوا به بخش های داخلی ساختمان به عهده یونیت داخلی این دستگاه است که همین خاطر به آن هواساز هم گفته می شود. بدنه هواساز به صورت عمده از ورق گالوانیزه ساخته می شود که ضخامت ورق آن هم به میزان مناسبی است. برای جلوگیری از عرق کردن دستگاه، از لایه عایق در این دستگاه استفاده می شود. درون این دستگاه فیلترهای چندلایه به کار می برند تا سلامت ساکنین محیط حفظ شود زیرا یونیت داخلی هوای تازه را از کندانسور می گیرد و پس از آن عبور آن از فیلترهای هوا، دما را تهویه و پاکسازی و آن را تنظیم می کند سپس آن را به محیط مدنظر منتقل می کند.

  • یونیت خارجی ( کمپرسور ) داکت اسپلیت

بخش دیگر داکت اسپلیت، یونیت خارجی آن است که اجزای آن شامل کویل کندانسور، فن کندانسور و کمپرسور می شود. این بخش معمولا در فضاهای باز و خارج از محیط قرار می گیرد که علت آن ایجاد سر و صدا و گرما حین کارکرد است. گاز مبرد از نوع R22 و R410، دما درون کمپرسور از دست می رود و خنک می شود و سپس از طریق لوله های مسی به شیر انبساط هدایت می شود و با فشار کمتر به کویل های تعبیه شده در هواساز دستگاه منتقل می شود. هوای خنک ایجاد شده به وسیله یونیت داخلی هوای خنک را به محیط مورد نظر ارسال می کند.

انواع کمپرسور داکت اسپلیت

کمپرسور های بکار رفته در انواع داکت اسپلیت با توجه به ظرفیت آن و موارد استفاده از این سیستم تهویه مطبوع از نوع اسکرال و روتاری می باشند. کمپرسور اسکرال در مناطقی با اقلیم جغرافیایی حاره ای و معتدل کاربرد بسیاری داردو نوع روتاری برای مناطق معتدل و مرطوب توصیه می گردد.

برای انتخاب درست کمپرسور لازم است شرایط آب و هوایی محل مورد نظر را در نظر گرفت تا بیشترین بازدهی را از دستگاهی که خریداری می شود، دریافت کرد. نوع گازی که در کمپرسور این سیستم به کار می رود، از نوع R410 و R22 است که با محیط مورد نظر سازگار می گردد.

انواع اسپلیت کانالی

  1. داکت اسپلیت (اسپلیت کانالی) معمولی گرید B
  2. داکت اسپلیت کم مصرف اینورتر گرید A. این نوع داکت اسپلیت برای جلوگیری از هزینه مصرف برق با رده انرژی A، طراحی و تولید شده اند.

نکته: در داکت اسپلیت های اینورتر، کمپرسور با قابلیت دور متغیر استفاده می گردد که با کاهش دمای محیط داخلی، دور کمپرسور کاهش و با افزایش دما، دور کمپرسور افزایش می یابد.

گرمایش در داکت اسپلیت چگونه تامین میشود؟

  • کویل آب گرم:رایج ترین روش تامین گرمایش که اکثرا مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از کویل آب گرم متناسب با ابعاد دهانه خروجی داکت اسپلیت می باشد. این روش قادر خواهد بود تا میزان قابل توجهی در هزینه  مصرف برق صرفه جویی نماید. در زمستان آب گرم توسط سیستم حرارت مرکزی ساختمان ( موتورخانه ) و یا پکیج گرمایشی آن واحد تامین گردیده و با ورود به کویل آب گرم داکت اسپلیت، هوای گرم مورد نیاز آن واحد را تامین می نماید.
  • هیت پمپ: روش دیگرتامین گرما، استفاده از داکت اسپلیت ها است که مجهز به سیستم هیت پمپ می باشند که علاوه بر مصرف برق زیاد و ظرفیت گرمایش ناکافی در بسیاری از مناطق، ممکن است در سرمای زیر صفر زمستان موجب یخ زدگی کندانسور گردند.
  • کویل برقی: استفاده از کویل برقی در داکت اسپلیت ها بمنظور تامین گرمایش به ندرت اتفاق می افتد و مصرف برق بالایی را نیز به همراه دارد. در این صورت جهت سیستم گرمایش نیازی به وجود آب گرم نمی باشد لذا از این مدل در فضاهایی که مجهز به لوله کشی گاز یا موتورخانه مرکزی نمیباشد، استفاده می گردد.

داکت اسپلیت بهتر است یا مینی چیلر؟

طبق محاسبه و برآورد و تجربه و انجام صحیح برآورد و مقایسه این هزینه های نصب و راه اندازی این دو دستگاه، به عوامل متعددی مانند برند انتخابی، متراژ زیر بنای واحد، محل و چگونگی اجرا و … بستگی دارد.
اما در شرایط نرمال طبق برآوردها، هزینه تمام شده خرید، نصب و اجرای سسیستم داکت اسپلیت حدود 40% کمتر از هزینه خرید، نصب و اجرای مینی چیلر (+فن کویل سقفی) برای واحد مسکونی مشابه و با برند مشابه می باشد.

در زمینه هزینه های بهره برداری که عمدتا شامل هزینه برق مصرفی و هزینه تعمیرات و شارژ گاز مبرد می باشد نیز تفاوت چندانی بین هزینه مصرف برق و دیگر هزینه های بهره برداری داکت اسپلیت و مینی چیلر نمی باشد اما در صورت استفاده از داکت اسپلیت با ظرفیت بیشتر از 3 تن تبرید، در زیر دستگاه در صورت عدم نصب دریچه مکش و طراحی غیر صحیح کانال صدای عبور هوا کاملا جلب توجه می نماید.

معایب استفاده از داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی

  • میزان سر و صدا نسبتا زیاد داکت اسپلیت
  • ایجاد دمای یکنواخت داکت اسپلیت

مزایا استفاده از داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی

  • حدف کانال کشی عمودی
  • کاربرد دوگانه سرمایش و گرمایش
  • طول عمر مناسب داکت اسپلیت ها
  • راه اندازی و کاربری آسان داکت اسپلیت ها
  • امکان استفاده از سیستم گرمایش با کویل آبگرم
  • امکان استفاده از هوای تازه (Fresh Air) در صورت نیاز
  • حذف رطوبت از فضا و فیلتراسیون هوا و کاهش آلودگی و بیماری
  • قابلیت نصب داکت اسپلیت برای فضاهای وسیع با کاربری متنوع
  • حذف سیستم چیلر، برج خنک کننده، موتور خانه مرکزی، رادیاتورها و لوله کشی های مربوطه
  • امکان قراردادن فیلتر تصفیه هوا و نیز کنترل دمای هر نقطه از فضا به وسیله ترموستات و دریچه های ترموستاتیک تنظیم هوا به صورت مجزا

محاسبه ظرفیت داکت اسپلیت

واحد اندازه گیری ظرفیت و قدرت سرمایش داکت اسپلیت BTU است. داکت ها معمولا در ظرفیت های 18000 تا 60000 بی تی یو برساعت تولید و ارائه می گردند. یکی از مهمترین پارامترهای انتخاب این نوع سیستم سرمایشی دقت به میزان BTU آن می باشد که که اگر به خوبی متناسب به محیط موردنظر خریداری شود بیشترین بازدهی را از این سیستم خواهیم داشت.

برای مثال از بهترین و معتبرترین برند اسپلیت های کانالی می توان به داکت اسپلیت ایران رادیاتور که در ظرفیت های 24000 و 30000 و 36000 btu/hr تولید شده و دارای گارانتی اصلی و بالاترین کیفیت برندهای موجود در ایران رست.

داکت اسپلیت ایران رادیاتور

همچنین لازم است به وضعیت آب و هوایی منطقه مورد نظر، اقلیم جغرافیایی آن، وضعیت آفتاب گیر بودن و یا نبودن ساختمان، تعداد ساکنین، موقعیت تجاری، مسکونی یا اداری بودن محل و از همه مهمتر به متراژ آن توجه شود. بنابراین فاکتور مهم و اساسی در وهله اول متراژ است. در جدول زیر یک راهنمایی کاربردی جهت احتساب ظرفیت مناسب داکت اسپلیت است تا مدلی مناسب برای خنک و یا گرم کردن محیط انتخاب شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد متراژهای دیگر، با کارشناسان فروشگاه چشمک تماس حاصل نمایید.

ظرفیت داکت اسپلیت طبقات وسط ساختمان طبقات زیر پشت بام و در معرض نور خورشید
18000 BTU فضای مورد نظر تا 48 متر فضای مورد نظر تا 35 متر
24000 BTU فضای مورد نظر تا 65 متر فضای مورد نظر تا 45 متر
30000 BTU فضای مورد نظر تا 80 متر فضای مورد نظر تا 55 متر
36000 BTU فضای مورد نظر تا 100 متر فضای مورد نظر تا 65 متر
48000 BTU فضای مورد نظر تا 140 متر فضای مورد نظر تا 100 متر
60000 BTU فضای مورد نظر تا 170 متر فضای مورد نظر تا 125 متر

گارانتی دستگاه داکت اسپلیت

تمامی برندهای معتبر در تولید یا واردات سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت دستگاه های خود را ضمانت ۵ سال کمپرسور و ۱۸ماه قطعات داخلی می نمایند.

داکت اسپلیت ایران رادیاتور

نکات مهم انتخاب داکت اسپلیت‌

  1. انتخاب صحیح ظرفیت، برند و محل نصب داکت اسپلیت
  2. به منظور تعیین ظرفیت داکت اسپلیت مورد نیاز، ابتدا نسبت به ارسال آخرین پلان معماری واحدها و طبقات ساختمان خود از طریق فکس یا ایمیل برای کارشناسان فروشگاه چشمک به عنوان مرکز مشاوره و فروش انواع دستگاه های سرمایش و گرمایش اقدام فرمائید.
  3. قبل از انتخاب و سفارش خرید هر یک از داکت اسپلیت ها علاوه بر موضوع ابعاد هواساز یا پنل داخلی، به موضوع تک فاز یا سه فاز بودن برق مورد نیاز آن و همچنین آمپر (A) برق مصرفی آن، با در نظر گرفتن توان و مشخصات کنتور برق واحد خود دقت فرمائید.
  4. باتوجه به اینکه معمولاً در داکت اسپلیت‌ها از هوای برگشتی همان واحد استفاده می‌شود، لازم است قبل از قرار گرفتن و نصب داکت اسپلیت در بالای سقف کاذب یا هر فضای دیگری که محل قرارگیری دستگاه است، آن فضای نصب با تیغه چینی و یا نصب تایل از دیگر فضاهای عمومی ساختمان (در بالای سقف کاذب) مانند راهروها یا کریدورهای طبقات کاملاً جدا گردند و داکت اسپلیت در محل و موقعیتی نصب گردد که فقط هوای برگشتی همان واحد یا فضای موردنظر در آن جریان داشته باشد.
  5. در زمان اجرای کانال کشی، محل نصب دریچه های برگشت هوای داکت اسپلیت ها یا اسپلیت های کانالی نسبت به دریچه های رفت هوا دارای بیشترین فاصله باشند.
  6. با توجه به اهمیت تعیین دمای هوای داخل و فرمان های قطع و وصل ترموستات جهت کنترل عملکرد فن هوادهی داکت اسپلیت، در برندهایی که در مسیر مکش هوا دارای ترموستات نمی باشند، تعیین محل نصب ترموستات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین هنگام تعیین محل نصب ترموستات با رعایت ارتفاع 140 سانتی متری از کف، همچنین ترموستات را در محلی که امکان تابش مستقیم نور خورشید یا جریان هوای خروجی از خود داکت اسپلیت و لوله آبگرم نباشد نصب فرمائید.
  7. به طور کلی هزینه اجرای کانال های توزیع و برگشت هوای داخل واحدها و اجرای لوله های مسی بین داکت داخلی و پنل بیرونی داکت اسپلیت ها یا اسپلیت های کانالی بر اساس فاصله و طول مسیر بین این دو قسمت متفاوت بوده اما با توجه به سوالات مکرر سازندگان واحدهای مسکونی به عنوان یک براورد کلی می توان هزینه اجرای آن ها را حدود 20 % تا 30% از قیمت اولیه داکت اسپلیت را در نظر گرفت.
کانال کشی داکت اسپلیت یا اسپلیت کانالی

کانال کشی داکت اسپلیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *